Kunnskapsdeling for et godt arbeidsmiljø: En kvalitativ studie av hvordan kunnskapsdeling blant ledere bidrar til et godt arbeidsmiljø
Description
Full text not available
Abstract
Arbeidsmiljøintervensjoner initieres hyppig i det norske arbeidslivet, med hensikt å fremme et godt arbeidsmiljø for de ansatte. Likevel er det i dag en stor utfordring at mange av intervensjonene mislykkes med å skape vedvarende endringer i arbeidsmiljøutviklingen, og det er derav stor interesse for hva som kan fremme endringer som varer over tid. Denne kvalitative studien har forsøkt å bidra til forskningsfeltet ved å undersøke hvordan en organisasjonskultur som fremmer kunnskapsdeling blant ledere kan bidra til et kontinuerlig og vedvarende arbeidsmiljøarbeid til tross for lederutskiftninger. I Universitets- og høyskolesektoren (UoH) ansettes ledere på åremål, og institutt- og fakultetsledere velges hvert 4. år. Denne sektoren er med andre ord spesielt utsatt for hyppig utskiftning av ledere, og derfor spesielt relevant i henhold til tematikken. Resultatene fra studien viser at organisasjonskulturen i de undersøkte enhetene fremmer både taus og eksplisitt kunnskapsdeling, som videre bidrar til å danne kontinuitetsbærere av kunnskapen. Mye tyder på at disse kontinuitetsbærerne er viktige for et vedvarende arbeidsmiljøarbeid, som bidrar til å skape og opprettholde et godt arbeidsmiljø.