Ledelse i akademia - En kvalitativ undersøkelse av lederkvaliteter i et godt arbeidsmiljø
Description
Full text not available
Abstract
Voksne mennesker tilbringer store deler av livet sitt på jobb, og det er derfor viktig at de trives på arbeidsplassen. Et godt arbeidsmiljø er en faktor som i stor grad påvirker og fremmer ansattes trivsel og velvære. Hensikten med denne studien var derfor å gå i dybden på, og undersøke, hvilke kvaliteter som er viktigst at en leder har for å få til et godt arbeidsmiljø. For å finne ut av dette, ble det gjennomført individuelle- og fokusgruppeintervjuer i et flertall av enheter innenfor et universitet i Norge. Totalt deltok 38 personer i intervjuene, med roller som nåværende leder, tidligere leder, ansatte eller andre nøkkelpersoner. Etter at dataen ble samlet inn, ble intervjuene transkribert, og deretter analysert i henhold til de 6 fasene i tematisk analyse. Funnene indikerer at «åpenhet», «løsningsorientert» og «emosjonell intelligens» er de viktigste kvalitetene en leder må ha for å få til et godt arbeidsmiljø. Dette støtter og bygger videre på tidligere forskning om ledere. Generaliseringer utenfor akademia bør trekkes med noe varsomhet, og det oppfordres til videre forskning om samme tema, spesielt i andre universiteter og andre sektorer.