Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFladmark, Silje
dc.contributor.authorBorthen, Marthe
dc.date.accessioned2022-06-24T17:19:32Z
dc.date.available2022-06-24T17:19:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:50557799
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000647
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVoksne mennesker tilbringer store deler av livet sitt på jobb, og det er derfor viktig at de trives på arbeidsplassen. Et godt arbeidsmiljø er en faktor som i stor grad påvirker og fremmer ansattes trivsel og velvære. Hensikten med denne studien var derfor å gå i dybden på, og undersøke, hvilke kvaliteter som er viktigst at en leder har for å få til et godt arbeidsmiljø. For å finne ut av dette, ble det gjennomført individuelle- og fokusgruppeintervjuer i et flertall av enheter innenfor et universitet i Norge. Totalt deltok 38 personer i intervjuene, med roller som nåværende leder, tidligere leder, ansatte eller andre nøkkelpersoner. Etter at dataen ble samlet inn, ble intervjuene transkribert, og deretter analysert i henhold til de 6 fasene i tematisk analyse. Funnene indikerer at «åpenhet», «løsningsorientert» og «emosjonell intelligens» er de viktigste kvalitetene en leder må ha for å få til et godt arbeidsmiljø. Dette støtter og bygger videre på tidligere forskning om ledere. Generaliseringer utenfor akademia bør trekkes med noe varsomhet, og det oppfordres til videre forskning om samme tema, spesielt i andre universiteter og andre sektorer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse i akademia - En kvalitativ undersøkelse av lederkvaliteter i et godt arbeidsmiljø
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel