Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorland, Charlotte Marie
dc.contributor.authorBjorvatten, Anette
dc.contributor.authorBrennekåsa, Ingvild
dc.contributor.authorOhrt, Christian Johansen
dc.date.accessioned2022-06-23T17:19:56Z
dc.date.available2022-06-23T17:19:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383376:110043220
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000401
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBacheloroppgaven er gjennomført i samarbeid med en liten lokalbank i Sør-Norge med 34 ansatte. Av personvernhensyn er banken anonymisert og går under navnet bank X. Formålet med oppgaven er å undersøke i hvor stor grad bank X er relasjonsorienterte, samt hvordan lederstilen oppfattes av mellomlederne i virksomheten. Det er valgt å ta utgangspunkt i bankens egendefinerte lederfilosofi sett i sammenheng med relasjonsorientert ledelsesteori for å besvare oppgaven. For å vurdere graden av relasjonsorientering er det tatt utgangspunkt i ledergitteret, leder-medarbeider-utveksling, tillitsbasert ledelse, ulike former for relasjonskompetanse og transformasjonsledelse. Oppgavens analyse og diskusjon tar utgangspunkt i informasjon samlet inn ved hjelp av kvalitativ metode, herunder semistrukturerte intervjuer med daglig leder og tre mellomledere. I analysen kommer det frem at bank X har et delt fokus mellom økonomiske resultater og de ansattes velvære. Arbeidet med å skape sterke tillitsbaserte relasjoner, viktighet av ansattes trivsel og mulighet for personlig utvikling trekker alt i retning av en relasjonsorientert atferd og ledelse. Bankens egendefinerte lederfilosofi, kalt «Kong Arthur», er sammensatt av flere ledelsesteorier. Med bakgrunn i dette vil det være utfordrende å plassere lederstilen teoretisk, utover at den er relasjonsorientert i betydelig grad. Til tross for utfordringene med å plassere lederstilen teoretisk kan det konkluderes med at det samsvar mellom den utøvde ledelsen til banken og ledergruppen sin oppfatning av den.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is carried out in collaboration with a local bank in southern Norway with 34 employees. For privacy reasons, the bank is anonymized and referenced throughout this thesis as «bank X». The thesis’ objective is to investigate to what extent bank X is relationship-oriented and how its leadership style is perceived by the middle management. The Bank’s own self-developed leadership philosophy, and how it is perceived in the context of relationship-oriented leadership theory, has been chosen as the starting point for this thesis. In order to assess the degree of relationship orientation, the following theories have been utilised: the managerial grid, leader-member exchange theory, trust-based leadership theory, various forms of relational competence and transformational leadership. The thesis’ analysis and discussion is based on information gathered using qualitative research methods; more precisely, semi-structured interviews with the General Manager and three middle managers. The analysis reveals that bank X has a divided focus between achievement of financial results and employee wellness. The bank’s work with trust-based relationships, the importance of employee well-being and the opportunity for personal development indicate relationship-oriented behavior and leadership. The bank's self-made leadership philosophy, known as «King Arthur», is composed of several leadership theories. Based on this, it is challenging to characterise the leadership style theoretically, other than to say that it displays a significant degree of relationship-orientation. Despite the challenges of placing the leadership style theoretically, there is a correlation between displayed leadership style and the management team’s perception of it.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse i banksektoren: Hvilken lederstil benytter en norsk lokalbank seg av, og hvordan samsvarer dette med ledergruppen sin oppfatning?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel