Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVallandingham, Logan Reed
dc.contributor.authorSiem, Ida Yuan Bolstad
dc.contributor.authorPedersen, Julie
dc.contributor.authorEggen, Nils Gunnar Barstad
dc.date.accessioned2022-06-23T17:19:55Z
dc.date.available2022-06-23T17:19:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383376:110176305
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000400
dc.description.abstractKoronapandemien førte til en stor endring i undervisnings- og arbeidshverdagen på universiteter. Da pandemien ble et faktum påvirket ikke bare dette undervisning, men hverdagen til veldig mange ansatte på universitetet. De aller fleste universiteter hadde hovedsakelig en fysisk hovedmodell, og flere hadde nesten ingen erfaring med streaming og opptak av undervisningsopplegg. Digital undervisning som hovedmodell var noe som var svært ukjent for universiteter flest, og de ansatte ble mer eller mindre kastet ut i en ny situasjon med lite tid til å forberede seg. Ansatte som aldri hadde hatt en digital forelesning før, måtte nå lage digitale undervisningsopplegg for hele semestre. I tillegg til at selve arbeidshverdagen endret seg drastisk, med hjemmekontor og en midlertidig fulldigital hverdag, påvirket det også det sosiale med jobbhverdagen. Mange ansatte ved universiteter mistet mye av den daglige sosiale kontakten med studenter og kolleger. Dette førte til sterke tapsopplevelser for flere ansatte, og mange savnet kontakten de hadde med folk. Dette er emner som er svært relevante for oss som skal skrive bacheloroppgave i organisasjon og endring, og vi valgte derfor å fordype oss i hvordan de ansatte ved universitet opplevde endringene som følge av pandemien. Med færre koronatiltak og en økende fysisk undervisnings- og arbeidshverdag, blir det spennende å se om noen av endringene som oppsto som en konsekvens av pandemien kommer til å fortsette. Hvordan fremtidens universitet blir, og lærdom vi kan hente fra pandemien, er av særlig interesse. Vi ønsket derfor med denne oppgaven å se nærmere på foreleseres syn på egen arbeidsdag under pandemien, deres erfaringer, meninger og tanker om fremtiden.
dc.description.abstractWith the Covid-19 pandemic universities experienced a drastic change in the way universities operated. The pandemic affected not only students, but the workday of many employees at universities. The vast majority of universities mainly had a physical teaching model, and several had little to no experience with streaming and recording of their lectures. Digital teaching as the main model was something that was unfamiliar to most universities, and the employees were more or less thrown into a new situation with little time to prepare. Employees who had never had a digital lecture before, now had to create digital teaching plans for entire semesters. In addition to the lectures themselves changing drastically, home office became the norm, and with this less time for social interaction. Many university employees lost their daily social contact with students and colleagues. This led to an experience of loss for several employees, and many missed the contact they had with people as a natural part of their old working day. These are topics that are very relevant for us who are going to write a bachelor thesis in change management, and therefore we chose to immerse ourselves in how the employees experienced the changes as a result of the pandemic. Now that the corona measures have eased and physical education is allowed once more, it will be interesting to see if any of the changes that arose as a consequence of the pandemic are still going to be a part of universities. We wish to take a closer look at how lecturers at universities experienced the changes through the pandemic, their experiences, opinions and thoughts of the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan ansatte på universiteter stiller seg til raske omstillinger på arbeidsplassen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel