Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnåli, Ekaterina S.
dc.contributor.authorJenshus, Ylva
dc.contributor.authorKlemetsdal, Håkon
dc.contributor.authorAhmad, Sijjil Usamah
dc.date.accessioned2022-06-23T17:19:54Z
dc.date.available2022-06-23T17:19:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383376:110652687
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000399
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKoronapandemien har de siste årene krevd store og hurtige omstillinger i samfunnet. Nærmest over natten ble «det normale» snudd på hodet. Der mange fant den «nye normalen» med hjemmekontor og arbeid hjemmefra krevende, var det andre som opplevde endringene som mindre problematisk. Mange var bekymret for hvordan hjemmekontor ville påvirke lederens muligheter til å lede og motivere sine ansatte. Vi var derfor interessert i å undersøke lederen i en kontekst hvor de har vært nødt til å lede hjemmefra. Oppgaven baseres på en kvalitativ studie hvor vi har gjennomført intervju med tre ledere i norske konsulentbedrifter. Det er med utgangspunkt i funn fra disse tre lederne drøftingen vil baseres på for å besvare problemstillingen. Lederne ga god innsikt i deres nye arbeidshverdag, og hvilke erfaringer samt refleksjoner de satt med etter å skulle lede og motiver ansatte på hjemmekontor. Teorier vi har vi har brukt for å belyse problemstillingen er lederstilorienterte og motivasjonsorienterte. Vi presenterer og bruker Hersey og Blanchard’s teori om situasjonell tilnærming, ledergitterteori, selvbestemmelsesteori, teori om indre og ytre motivasjon samt Herzberg’s to-faktorteori. I analysen fant vi at de ulike modellene hadde sine respektive fordeler og begrensninger, og at det mest hensiktsmessige for et utfyllende bilde på endringer i lederstil var å kombinere teorier. Våre mest sentrale funn er at lederne i liten grad endret lederstil for å tilpasse seg den nye hverdagen, og at de alle hadde samt beholdt et større fokus på indre motivasjon enn ytre motivasjon under hjemmekontor.
dc.description.abstractIn recent years, the corona pandemic has required major and rapid restructuring in society. Almost overnight, the «normal» was turned upside down. Where many found the «new normal» of home office and work from home demanding, others found the changes less problematic. Many were concerned about how the home office would affect the manager's ability to lead and motivate their employees. We were therefore interested in investigating the manager in a context where they have had to lead from home. The thesis is based on a qualitative study where we have conducted interviews with three managers in Norwegian consulting companies. The discussion is based on the answers we have received from the three leaders. The managers provided good insight into their new workday, and what experiences as well as reflections they had after leading and motivating employees in home offices. We have used theories regarding leadership styles as well as motivational oriented theories to highlight the thesis question. We present and apply Hersey and Blanchard’s theory of situational approach, leadership grid model, self-determination theory, theories of inner and outer motivation, as well as Herzberg’s two factor theory. In our analysis, we discovered that each of the theories had their respective advantages and limitations, and that the most suitable way to understand changes were by combining these theories. Our most important findings are that the leaders only changed their leadership style to a small extent, and that they all kept prioritizing inner motivation above outer motivation during home office.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse og motivasjon på hjemmekontoret
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel