Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnåli, Ekaterina Shepeleva
dc.contributor.authorKobberrød, Lena
dc.contributor.authorFleischer, Emma-Pauline
dc.contributor.authorLarsen, Synne Myran
dc.date.accessioned2022-06-23T17:19:45Z
dc.date.available2022-06-23T17:19:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383376:109794734
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000392
dc.description.abstractHensikten med vår bacheloroppgave er å undersøke hvordan mellomledere arbeider for å lede sine ansatte gjennom en endringsprosess, nemlig hjemmekontor. Vi ønsker å undersøke hvilken lederstil de benytter, og hvordan de sikrer sine ansattes motivasjon og tillit i prosessen. For å dekke det vi ønsker å undersøke, har vi valgt følgende problemstilling: «Hvilken lederstil benytter mellomledere for å sikre motivasjon og tillit til sine ansatte på hjemmekontor?» Årsaken til at vi har valgt dette temaet er fordi både ledere og ansatte må arbeide på nye måter enn tidligere ved store endringer, slik som hjemmekontor. Undersøkelsen vår er basert på dybdeintervjuer, da vi ønsket å gå i dybden på et lite utvalg, hvor vi ønsket å komme tett innpå våre informanter. Vi gjennomførte intervjuer med to mellomledere og to ansatte på kundesenteret til Sparebank 1 SMN. Dette for å få ulike synspunkter, fra både ledernes og de ansattes perspektiv. Vi delte spørsmålene inn i tre hovedkategorier: lederstil, kommunikasjon og digitalisering. På den måten fikk vi en god struktur på intervjuene, hvor informantene fikk god oversikt over hvilke typer spørsmål som kom til å bli stilt. Spørsmålene er nøye formulert med hensikt på å innhente informasjon og kunnskap om de temaene vi ønsket å belyse i vår oppgave. For å belyse temaet hjemmekontor var vi først og fremst interessert i å se på ledere og deres lederstil overfor sine ansatte. I tillegg er vi tre ansatt på samme avdeling i samme bank, hvor vi har fått oppleve arbeidshverdagen på hjemmekontor. Derfor valgte vi Sparebank 1 SMN sitt kundesenter som case. Hvordan mellomlederne på avdelingen utøver sin lederstil er viktig i denne endringsprosessen, da dette kan være avgjørende for de ansattes motivasjon til å gjennomføre sine arbeidsoppgaver på hjemmekontor, samt tilliten i forholdet til de ansatte. Etter vi hadde gjennomført alle intervjuene, viste det seg at hjemmekontor har gitt både mellomledere og ansatte en rekke utfordringer knyttet til blant annet kommunikasjon. Vi så tendenser til to ulike lederstiler, hvor det viste seg at relasjonsorientert ledelse påvirker motivasjon og tillit på en positiv måte. Det kom også frem at mellomlederne og ansatte hadde ulike meninger knyttet til hvordan en kan sikre motivasjon på hjemmekontor.
dc.description.abstractThe purpose of our bachelor thesis is to investigate how middle managers work to lead their employees through a change process, namely home office. We want to investigate what leadership style they use, and how they ensure their employees' motivation and trust in the process. To cover what we want to investigate, we have chosen the following issue: "What leadership style do middle managers use to ensure motivation and trust in their employees at the home office?" The reason we have chosen this theme is because both managers and employees have to work in new ways than before in the event of major changes, such as home office. Our survey is based on in-depth interviews, as we wanted to go in depth on a small sample and get close to our informants. We conducted interviews with two middle managers and two employees at the customer center of Sparebank 1 SMN. This is to get different views, from both the managers' and employees' perspectives. We divided the questions into three main categories: leadership style, communication and digitization. In this way, we got a good structure for the interviews, where the informants got a good overview of the types of questions that would be asked. The questions are carefully formulated with the aim of obtaining information and knowledge about the topics we wanted to shed light on in our thesis. To shed light on the theme of home office, we were primarily interested in looking at managers and their leadership style towards their employees. In addition, the three of us are employees in the same department in the bank, and we have experienced everyday work in the home office. That is why we chose Sparebank 1 SMN's customer center as a case. How the middle managers in the department exercise their leadership style is important in this change process, as this can be crucial for the employees' motivation to carry out their work tasks at the home office, as well as the trust in the relationship with the employees. After we had conducted all the interviews, it turned out that the home office has given both middle managers and employees a number of challenges related to, among other things, communication. We saw tendencies towards two different leadership styles, where it turned out that relationship-oriented leadership influences motivation and trust in a positive way. It was also revealed that the middle managers and employees had different opinions related to how to ensure motivation in the home office.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse på hjemmekontor
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel