Legger jeg en ekstra stein til byrden? En kvalitativ studie om hvordan en samtale om uteblivelse fra behandlingstimer oppleves for behandlere og pasienter når ustabilt oppmøte er et problem
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000113Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3108]
Sammendrag
Bakgrunn: Uteblivelse fra timer har en negativ påvirkning på pasient, behandler,behandlingsutfall og helsesystemet. Dette er et gjennomgående problem i rusbehandling, ogspesielt blant unge voksne. Ettersom det er et så vanlig problem, har studien valgt åundersøke hvordan det oppleves for både pasient og behandler å prate om uteblivelse frabehandlingstimer når ustabilt oppmøte er et problem.Metode: Syv pasienter i behandling ved Psykiatrisk ungdomsteam (PUT) ved Nidarosdistriktpsykiatriske senter og fem behandlere ble intervjuet. Det ble brukt semistrukturerteintervju og dataene ble analysert kvalitativt ved hjelp av tematisk analyse.Resultat: Pasientinformantene hadde større fokus på forutsetningene for at samtalenom uteblivelse skulle være greit for dem, enn hvordan samtalen om uteblivelse frabehandlingstimer opplevdes. Det første hovedtema i denne gruppen var Det krevenderelasjonelle, som beskriver hvordan pasientene har behov for tid til å bli trygg og klare åvære ærlig. Tilpasse seg pasienten handler om at pasientene ønsker at behandleren er opptattav å forstå dem som mer enn en pasient og gir tilstrekkelig informasjon. God kommunikasjonom vanskelige tema beskriver at pasientene har behov for at behandleren toner seg inn påpasienten og stiller åpne spørsmål om uteblivelse fra behandlingstimer.For behandlergruppen ble det identifisert to hovedtema: Samtalen er en fasilitator ogAmbivalens, med tre tilhørende tema. Samtalen er en fasilitator handler om at behandlerneser samtalen om uteblivelse fra behahandlingstimer som en mulighet til å få mer innsikt ipasientens forståelse og behov, samtidig som det kan styrke den terapeutiske alliansen og desammen kan finne praktiske løsninger for å forhindre ustabilt oppmøte. Ambivalens beskriveren generell usikkerhet knyttet til hvordan de skal forstå uteblivelser, hvilken effekt samtalenhar og når denne samtalen er hensiktsmessig.Konklusjon: Behandlerinformantene uttrykte at de ønsker å tematisere uteblivelseoftere med pasientene sine. Pasientinformantene var opptatt av fordelene med å ha vanskeligesamtaler, inkludert om uteblivelse fra timer, og uttrykket et behov for støtte rundt slikesamtaler. Samtidig har den aktuelle pasientgruppen belyst hvordan de som gruppe har ensårbarhet knyttet til å føle seg avvist når uteblivelse blir adressert. Dette kan gjøre samtalenom uteblivelse utfordrerne for begge parter. Det fremgår i den aktuelle studien at behandlernekan trenge mer ekstern støtte og retningslinjer for å redusere antallet usikkerhetsmoment deopplever knyttet til å vurdere tematiseringen av uteblivelse. Dette kan trolig øke behandlernesterapeutiske tilstedeværelse, noe som vil kunne øke sannsynligheten for at pasientene får enpositiv opplevelse av relasjonen til behandler og behandlingstimen. Background: Absence from therapy sessions is a frequent issue in treatment forsubstance use disorders (SUD), especially among young adults. This negatively affectspatients, therapists, treatment outcomes and the health care system. As it is such a widespreadproblem, there is a need for more research on how patients and therapists experience talkingabout non-attendance when unstable attendance is a problem.Method: In this study, five therapists at the Psychiatric Youth Team (PUT) at NidarosDistrict Psychiatric Center and seven patients were interviewed. Semi-structured interviewswere used, and the data were qualitatively analysed using thematic analysis.Result: The responses from the patient group highlighted the necessary preconditionsfor a meaningful conversation about treatment attendance. The first main theme that emergedwas The relationship is demanding, which describes how patients need time to becomeconfident and honest in the relationship with the therapist. The second theme was Adapting tothe patient, which connected to the patients’ desire to be seen by the therapist in a holisticway, in addition to providing relevant information. The third main theme was Goodcommunication on difficult topics, which described patients’ needs for therapists to tune inand ask open questions about attendance.Interviewees from the therapist group discussed potential outcomes and uncertaintiesof initiating conversations regarding attendance. The first main theme that emerged was Theconversation is a facilitator. In this theme, the therapists understood the conversation as anopportunity to 1) understand how the patients were thinking 2) strengthen the alliancebetween therapist and patient, and 3) find practical solutions to prevent non-attendance. Thesecond main theme was Ambivalence, which highlighted the therapists’ uncertainty regardingthe interpretation of non-attendance, impact of the non-attendance conversation, and itstiming.
Conclusion: The main finding of the study was that therapists want to address non-attendance more often with patients. Patients see the benefit of having difficult conversations,
including non-attendance, however, require support to do this. For patients, it was clear theyoften felt rejected when non-attendance was addressed, making this conversation a challengefor both parties. This study found that therapists may need additional support and guidelinesto reduce uncertainties when debating to initiate a non-attendance conversation with patients.Reduced uncertainties could reinforce therapeutic presence, which could increase theprobability that the patient has a good experience of the relation and the therapy session.