Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvnes, Arne M.
dc.contributor.authorSkogheim, Kristoffer
dc.contributor.authorFlølo, Johan Olav
dc.contributor.authorFlåten, Steinar
dc.date.accessioned2022-06-14T17:20:11Z
dc.date.available2022-06-14T17:20:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108384146:110780168
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998776
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er en kvantitativ undersøkelse med formål å studere hvordan norske forbrukeres opplevde produktegenskaper ved iPhone og Samsung smarttelefoner påvirker deres holdninger til iPhone og Samsung, og hvordan dette igjen påvirker intensjoner om å fortsette som iPhone-kunde. I tillegg ønsker vi å se på hvilke effekter subjektiv norm for iPhone og Samsung har på deres intensjon om å fortsette som kunde av iPhone. Derfor har vi formulert to problemstillinger for å reflektere dette: Hvordan påvirker kundens opplevde produktegenskaper ved iPhone og Samsungs smarttelefoner, kundens holdninger til iPhone og Samsung og kundens intensjon om å fortsette som kunde? Hvilke effekter har kundens holdninger til iPhone og Samsungs smarttelefoner og subjektiv norm på intensjon om å fortsette som kunde av iPhone (atferdsintensjon)? Undersøkelsens hovedfunn omtaler hvordan produktegenskaper påvirker holdninger og atferdsintensjon, i tillegg til effekten holdninger og subjektiv norm har på atferdsintensjon. Resultatene viser at opplevde produktegenskaper om iPhone og Samsung smarttelefoner har en positiv sammenheng med fordelaktige holdninger til henholdsvis iPhone og Samsung smarttelefoner. Videre kom vi frem til at fordelaktige holdninger til iPhone har en positiv sammenheng med intensjon om å fortsette som iPhone-kunde, mens fordelaktige holdninger til Samsung har en negativ sammenheng med intensjon om å fortsette som iPhone-kunde. Dessuten ga ikke subjektiv norm ga uttrykk for å være av betydning når det kom til atferdsintensjon rundt valget av smarttelefon.
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis is a quantitative study with the purpose of examining how Norwegian consumers' attitude towards iPhone and Samsung smartphones is influenced by the perceived properties or qualities of the corresponding product. Furthermore we look at how these attitudes towards iPhone and Samsung smartphones affect iPhone-users’ intention to buy an iPhone again. In addition we want to study if there is a subjective norm connected iPhone and Samsung smartphones that affects the intention to keep buying iPhone. To help us in the examination we will employ a set of hypotheses in order to solve our research question, which is: How are the consumer's attitude and intended behaviour towards iPhone and Samsung affected by perceived product properties/qualities? How is the consumer´s intention of continuing as an iPhone consumer affected by subjective norms and attitudes towards iPhone and Samsung? The core findings of our study elaborates on how the properties of the product affects attitude towards the product, as well as how intended behaviour is affected by subjective norms and attitude. For both the iPhone and Samsung the results show that attitude based on the product’s properties is positively coherent with attitude towards the product. A positive attitude towards the iPhone had a positive effect on the intention of staying as an iPhone-consumer. Last but not least, subjective norm did not express any significance in our findings when it came to influence on intended behaviour towards iPhone or Samsung smartphones.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirkes atferdsintensjon av holdninger, produktegenskaper og subjektiv norm?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel