Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorLarsen, Celine
dc.contributor.authorPedersen, Mats
dc.date.accessioned2022-06-14T17:20:08Z
dc.date.available2022-06-14T17:20:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383086:110162610
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998773
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en analyse av den økonomiske utviklingen til reklame- og designbyrået Ferskvann Reklamebyrå AS i perioden 2018-2021, og sett på mulige årsaker til denne utviklingen. I innledende del av oppgaven introduserer vi virksomheten, før vi presenterer tema og problemstilling. Videre vil relevant teori som oppgaven tar basis i for å belyse problemstillingen presenteres, før vi gjør rede for relevant informasjon knyttet til regnskapsanalysen og den strategiske analysen. For å belyse hvordan vi har gått frem for å svare på problemstillingen, gjør vi videre rede for de ulike metodene og valgene som er gjort underveis. Her begrunner vi metodevalg og ser på hvorvidt disse kan ha påvirket våre resultater av analysen. Analysen av Ferskvann Reklamebyrå AS vil bli delt inn i følgende tre deler: horisontal analyse, nøkkeltallsanalyse og en strategisk analyse. Analysen av den økonomiske utviklingen til Ferskvann vil bli presentert i kapittel 5. I den horisontale analysen og regnskapsanalysen har vi hentet regnskapsdata fra Proff.no, i tillegg til at vi har fått tilsendt regnskapsdata for 2021 fra Ferskvann. For ytterligere informasjon og kommentarer har vi hatt jevnlig kommunikasjon med daglig leder Thomas Köhl og tidligere daglig leder Rune Jenssen for å få innblikk i selskapet gjennom den valgte tidsperioden. Hovedfokuset for oppgaven ligger i regnskapsanalysen hvor fokuset er rettet mot nøkkeltall knyttet til finansiering, soliditet, likviditet og lønnsomhet. I analysen ser vi at Ferskvann har gjennomgående tilfredsstillende nøkkeltall, hvor de fleste nøkkeltallene overstiger normtallene og den økonomiske utviklingen kan karakteriseres som god. Vi ser imidlertid en nedgang i noen sentrale nøkkeltall i perioden, hvor årsakene til dette i stor grad er knyttet til endringer i bransjen og koronapandemien. For å få et helhetlig bilde av den økonomiske utviklingen til Ferskvann, har vi også sett på markedssituasjonen gjennom en strategisk analyse av virksomheten. Formålet med dette er å få en oversikt over de interne og eksterne elementene som er med på å påvirke selskapets økonomiske utvikling med utgangspunkt i en SWOT-analyse. For å få oversikt over de interne ressursene til virksomheten, har vi foretatt en SVIMA-analyse, mens Porters konkurransemodell blir brukt for å identifisere eksterne trusler i markedet. For å gjennomføre analysene har vi vært i direkte kontakt med Ferskvann for å finne eventuelle årsaker til selskapets økonomiske utvikling. Av Statistisk Sentralbyrå sin statistikk av norsk mediebarometer følger det en jevn nedgang i tradisjonelle medier som papiravis og fjernsyn, mens etterspørselen etter videomedier har hatt en dobling i løpet av de siste fem årene. Dette tyder på at fremtidsbildet vil være preget av mindre reklame på tradisjonelle medier, noe som påvirker markedet Ferskvann opererer i og ikke minst deres selskapssyklus. SWOT-analysen indikerer likevel at Ferskvann sin omstrukturering, og utnyttelse av sterke og viktige ressurser er med på å gjøre selskapet rustet for å imøtekomme eventuelle trusler og utfordringer i fremtiden. Avslutningsvis oppsummerer vi funnene i regnskapsanalysen og den strategiske analysen. Regnskapsanalysen har jevnt over gode nøkkeltall, selv om vi observerer noen svingninger i perioden. Gjennom den strategiske analysen ser vi at denne utviklingen i stor grad skyldes markedskrefter og koronapandemien. Til tross for svingningene har Ferskvann fremdeles en god lønnsomhet. Vi har stor tro på Ferskvann i fremtiden, og gleder oss til å følge selskapet videre mot nye høyder.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, we have performed an analysis of the financial development of the advertising- and design agency Ferskvann Reklamebyrå AS in the period 2018-2021 and looked at potential causes for this development. In the introductory part of the thesis, we introduce the company, before we present the theme and research question. Furthermore, we present the relevant theory the thesis is based on to clarify the thesis statement, before we present relevant information related to the financial- and the strategic analysis. In order to explain our approach to answer the thesis statement, we further explain the various methods and choices that have been made. In this chapter we will justify the method choices and look at whether this may have affected the results of the analysis. The analysis of Ferskvann Reklamebyrå AS will be divided into the following three parts: horizontal analysis, key financial figure and a strategic analysis. The analysis of the financial development of Ferskvann will be introduced in Chapter 5. We have obtained accounting data for the horizontal and financial analysis from Proff.no, in addition to receive accounting data for 2021 from Ferskvann Reklamebyrå AS. For further information and comments, we have had frequent communication with general manager Thomas Köhl and former general manager Rune Jenssen to gain insight to the company during the time period. The main focus of the thesis is on the financial analysis, where the focus is on key financial figures related to financing, solvency, liquidity and profitability. In the analysis, we will observe that Ferskvann has consistently satisfactory key figures as most are higher than the standard figures and the financial situation can be characterized as good. However, we will see a decline in some key figures in the period, which is largely attributable to changes in the industry and the corona pandemic. In order to get a comprehensive picture of the financial development of Ferskvann Reklamebyrå AS, we also look at the market situation through a strategic analysis. We obtain an overview of the involved internal and external elements that affect the development of Ferskvann based on a SWOT analysis. To get an outline of the internal resources of the company, we conduct a SVIMA analysis, while Porter's competition model will be used to identify the external threats in the market. To carry out the analyzes, we have been in direct contact with Ferskvann to find possible causes for the company's financial development. Of SSB “statistikk av norsk mediebarometer” it is an evident decline in traditional media such as newspapers and television, while the demand for videomedia have doubled in the last five years. This indicates that the future will be characterized by less advertising on traditional media, which affects the market, as well as the company's strategi development. The SWOT analysis nonetheless indicates that Ferskvann's restructuring and utilization of important resources will prepare them for threats and challenges in the future. At the end of the thesis we summarize the results from all three of the analyzes. The financial analysis has consistently good key financial figures, although we can observe some fluctuations in the period. Through the strategic analysis, we can see that this development is largely due to market forces and the corona pandemic. Despite the fluctuations, Ferskvann still has good profitability. We have great faith in the company´s future and look forward to Ferskvann reaching new heights.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRegnskapsanalyse av Ferskvann Reklamebyrå AS
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record