• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhetsanalyse av Hank Sport AS

Falk, Ingrid
Bachelor thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2998764
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU Handelshøyskolen [1153]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er en lønnsomhetsanalyse av Hank Sport AS i perioden 2017-2020. Lønnsomhetsanalysen består av to analyser, nemlig regnskapsanalyse og en strategisk analyse. Først tar jeg for meg regnskapsanalysen, og ser på utviklingen i lønnsomheten i perioden. I oppgaven er det fokusert på nøkkeltall for likviditet, finansiering, soliditet og lønnsomhet. Deretter er regnskapsanalysen supplert med en strategisk analyse som skal se på faktorer som kan forklare mulige årsaker til utviklingen. Regnskapstallene er hentet fra Proff.no.

Regnskapsanalysen viser at Hank Sport AS de siste årene har hatt en svært god utvikling. Spesielt utpeker 2020 seg der Hank Sport har hatt en stor fremgang. Årsaken til denne store fremgangen kan i stor grad knyttes til koronapandemien og endringen i markedet som fulgte med dette. Sammenlignet med konkurrenten Axel Bruun, har Hank Sport AS utnyttet seg bedre av endringen i markedet og har hatt en bedre økonomisk utvikling.

I den strategiske analysen kommer det frem hvordan Hank Sport AS skiller seg ut i markedet. Deres styrker er medarbeidere med høy kompetanse og ekspertise innenfor sine spesialområder, samt et varesortiment av høy kvalitet. Hank Sport AS har service av god kvalitet noe som gir de et stort konkurransefortrinn i markedet. Når det gjelder deres forbedringspotensialer er det verdt å nevne digital markedsføring. Dersom de bedrer seg på dette område kan dette være veien til målet om å nå enda større markedsandeler.
 
This bachelor thesis is a profitability analysis of Hank Sport AS in the period 2017-2020. The profitability analysis consists of two analyzes, namely accounting analysis and a strategic analysis. First, I consider the accounting analysis, and look at the development in profitability during the period. The thesis focuses on key figures for liquidity, financing, solidity, and profitability. The accounting analysis is then supplemented with a strategic analysis that will look at factors that can explain possible reasons for the development. The accounting figures are taken from Proff.no.

The financial analysis shows that Hank Sport AS has developed very well in recent years. 2020 stands out, where Hank Sport has made great progress. The reason for this great progress can largely be linked to the corona pandemic and the change in the market that followed. Compared with the competitor Axel Bruun, Hank Sport AS has made better use of the change in the market.

The strategic analysis shows how Hank Sport AS stands out in the market. Their strengths are employees with high competence and expertise in their special areas, as well as a product range of high quality. Hank Sport AS has good quality service, which gives them a great competitive advantage in the market. In terms of their potential for improvement, it is worth mentioning digital marketing. If they improve in this area, this could be the path to the goal of reaching even larger market shares.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit