Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorIsaksen, Tiril
dc.contributor.authorJønland, Ida
dc.contributor.authorRolseth Holt, Ingeborg
dc.contributor.authorMagnussen, Tilde
dc.date.accessioned2022-06-14T17:19:57Z
dc.date.available2022-06-14T17:19:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383086:110440350
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998762
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet i forbindelse med en bachelor ved NTNU Handelshøyskolen i Trondheim. I oppgaven blir det satt lys på den økonomiske utviklingen til Retro AS Trondheim, i perioden 2018-2020 med hensyn på lønnsomheten. Vi ønsket også å se hvorvidt det var konkrete indikatorer eller hendelser som var med på å påvirke lønnsomheten i den bestemte perioden. Vi har tatt i bruk offentlige regnskapstall og gjennomført en lønnsomhetsanalyse med utgangspunkt i ulike nøkkeltall. Supplering av en strategisk analyse med bakgrunn i intervju med økonomiansvarlig i tilsvarende periode har resultert i en dypere forståelse og innsikt i bedriftens utvikling. Innledningsvis vil det fremgå en presentasjon av bedriften, i tillegg til formulering av tema og problemstilling. Videre følger teori knyttet til regnskapsanalyse med fokus på soliditet, likviditet, finansiering og lønnsomhet, samt teori i forbindelse med SWOT-analyse. I påfølgende kapitler vil vi ta for oss valg av metode og datainnsamling, før vi i hoveddelene vil gjennomføre en systematisk og detaljert beskrivelse av bedriften gjennom tolkning av nøkkeltallene. Avslutningsvis vil det følge en presentasjon av funn med tilhørende konklusjon. Fra gjennomførte nøkkeltallsanalyser viser Retro AS Trondheim en god og relativ stabil lønnsomhet gjennom hele perioden. Analysene viser imidlertid at det i perioden 2019-2020 har vært foretatt en større investering som videre har påvirket soliditeten og lønnsomheten til en viss grad. Den strategiske SWOT-analysen viser følgelig at Retro AS har en styrke ved at de følger trender istedenfor merker, og at de har mange muligheter innen markedsføring og netthandel. Ved økt fokus og tilrettelegging på disse områdene kan det skapes konkurransefortrinn som videre kan danne grunnlag for en økonomisk utvikling i årene som kommer.
dc.description.abstractThis thesis is part of a bachelor’s degree in Economics at NTNU Handelshøyskolen in Trondheim. The thesis addresses the financial development of Retro AS Trondheim, through a profitability analysis in the period 2018-2020. In addition, specific indicators have been analyzed to see if they have affected the profitability during this period. The study is based on the financial statements of Retro AS along with an interview with the financial manager. The interview resulted in a deeper understanding and insight into the company's development. Initially, there will be a presentation of the company and a description of our research question. Furthermore, we will describe theory related to accounting analysis with a focus on solvency, liquidity, financing, and profitability, as well as theory related to the SWOT analysis. In the subsequent chapters, we will consider the choice of method and data collection before the main part will carry out a systematic and detailed description of the company to resolve the problem. Finally, we`ll come to a conclusion based on our findings. From the completed analyses, Retro AS shows good and stable profitability throughout the period. However, the analyses show that a major investment has been made between 2019 and 2020. The investment affected the solvency and the profitability to a certain extent. According to the SWOT analysis, Retro has the strength of following trends rather than brands. However, they have many opportunities in marketing and e-commerce. By increasing the focus on these areas, a competitive advantage can be created.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av Retro AS Trondheim
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel