Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKulseng, Bård Eirik
dc.contributor.advisorErsfjord, Ellen
dc.contributor.authorRøkkum, Anne Sørlie
dc.date.accessioned2022-06-14T17:19:37Z
dc.date.available2022-06-14T17:19:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104245795:12532566
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998747
dc.description.abstractIntroduksjon/bakgrunn Barndomssosiologien er en tilnærming hvor man forstår barn som sosiale, aktive og kompetente aktører. Med denne tilnærmingen som grunnlag, er denne masteroppgaven i klinisk helsevitenskap en oversiktsstudie av hvilke barndomssosiologiske metoder som brukes for å involvere barns perspektiver i folkehelse. Folkehelse defineres som befolkningens helsetilstand og omhandler fysiske, psykiske, økonomiske og miljømessige forhold som påvirker helsen. Metode For å finne svar på problemstillingen ble det gjort en systematisk oversiktsstudie. Etter utarbeidelse av et systematisk søk med klare inklusjons- og eksklusjonskriterier, endte søkeprosessen med inkludering av 20 artikler. Resultat Studien fokuserer på barn i alderen 0-16 år. Alle inkluderte artiklene bruker (eller omtaler) én eller flere kvalitative metoder som brukes for å involvere barn i forskning på folkehelse. Artiklene representerer et bredt spekter av metoder, en blanding av ulike typer intervju og metoder som appellerer mer til barn ved at de er barnevennlige. Studien viser at en kombinasjon av flere metoder er essensen. Konklusjon Denne oversiktsstudien viser at man kan bruke en rekke ulike metoder for å involvere barn i forskning på folkehelse. Flertallet brukte intervju som metode, i kombinasjon med en eller flere mer barnevennlige metoder. Blant disse metodene finner vi tegning, skriving, fotografi, guidet tur, dagbøker og rangeringsøvelser. Basert på denne studien anbefales å bruke intervju kombinert med barnevennlige metoder, for å utforske tema innenfor folkehelse med barn. Det er imidlertid knyttet noen utfordringer til å forske med barn, og det kreves videre forskning for å utarbeide spissede metoder for å involvere barns perspektiver i folkehelseforskning.
dc.description.abstractIntroduction/background The sociology of childhood is an approach which understands children as social, active and competent agents. With the foundation of the childhood sociology, this master thesis in clinical health science is a systematic review looking into which methods that can be used to involve children’s perspectives in research on public health issues. Public health is defined as the population’s state of health and concerns both physical and mental health, as well as economic and environmental relations affecting health. Method To answer the research question, a systematic review was conducted. After doing a systematic literature review with clear criteria for inclusion and exclusion, the research process ended with including a number of 19 articles. Results This study includes a focus on research performed with children aged 0-16 years old. All the included articles either use or mention one or several qualitative methods used to involve children in research regarding public health. The articles represent several different methods, with different types of interview and child-centered methods which appeal to children. This study shows that a combination of several methods is essential for capturing children’s perspectives. Conclusion This systematic review shows that there are several methods that can be used for involving children in research regarding public health. The majority shows that it is common to use interviews, combined with one or more child-centered participatory methods. Within these methods we find drawing, writing, photography, guided tour, diary, and ranking tasks. Based on this study, a combination of interview and one or more of the participatory methods listed above is recommended. There are several challenges when involving children in research, and further research is necessary to develop suited methods to involve children in research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarndomssosiologiske metoder for å involvere barns perspektiver i folkehelse - En systematisk oversiktsstudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel