Show simple item record

dc.contributor.advisorMauritzen, Johannes
dc.contributor.authorJakobsen, Kristian
dc.contributor.authorJakobsen, Åsmund
dc.contributor.authorThuv, Jacob Svennevig
dc.date.accessioned2022-06-10T17:19:49Z
dc.date.available2022-06-10T17:19:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108382936:110006231
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2998367
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har som mål å finne verdien på Orkla ASA per 31.12.2020. Oppgaven består i hovedsak av 3 analyser; en strategisk analyse, en regnskapsanalyse og en finansiell analyse. Den første delen av oppgaven ser på motivasjonen vår til å verdsette Orkla, samt; problemstilling, avgrensing og oppbyggingen av oppgaven. Del to av oppgaven er en selskaps- og bransjebeskrivelse og ser blant annet på Orkla sin historie, geografi og virksomhetsoppbygging hvor vi tar et dypere dykk i de enkelte forretningsområdene. Videre ser vi på selskapets virksomhet, aksjer, eiere, selskapets mål og visjoner samt konkurrenter og bransjen Orkla opererer i generelt. Del tre av oppgaven består av en strategisk analyse, hvor det gjennomføres en intern analyse som benytter seg av VRIO-modellen og en ekstern analyse som benytter seg av Porters fem konkurransekrefter og en PESTEL-analyse. Dette oppsummeres så i en SWOT-analyse. Oppsummert er resultatene av den strategiske analysen at Orklas styrker er knyttet til deres merkevarer og fokus på utvikling hos de ansatte, mens den største svakheten er at forbrukerne i liten grad er kjent med hvilke merkevarer som inngår i Orklas portefølje – dette er en svakhet særlig ved innføring av nye produkter eller oppkjøp av merkevarer. Orklas fokus på bærekraft utgjør en stor mulighet da dette er med på å posisjonere selskapet for framtiden, og ligge i forkant av utviklingen. Selskapets hovedtrussel er dagligvarekjedenes egne merkevarer, som har økt i popularitet de siste årene. Del fire av oppgaven er en regnskapsanalyse hvor det er beregnet nøkkeltall fra Orkla sitt balanse- og resultatregnskap, noe som danner grunnlag for den fundamentale verdsettelsen senere. Det konkluderes her med at økonomien til Orkla er tilfredsstillende. Det er likevel viktig å trekke frem at både likviditetsgrad 1 og 2 ligger under de anbefalte nivåene, og at resultatmarginen har hatt en noe negativ trend de siste fem årene. Den femte delen av oppgaven er består av den fundamentale verdsettelsen og markedsverdsettelsen. Den fundamentale verdsettelsen baserer seg på prognoser av fremtidige kontantstrømmer avledet fra regnskapsanalysen. Den fundamentale verdsettelsen kom frem til en aksjekurs på 90,18 kr og en markedsverdi på 90 308 millioner kr per 31.12.2020. Den markedsbaserte verdsettelsen sammenligner multiplene til Orkla med sammenlignbare selskaper. Hovedkonklusjonen i den markedsbaserte verdsettelsen er at Orkla er noe underpriset da markedsverdien basert på multipler ligger godt over den reelle markedsverdien for tre av fire multipler. Oppgaven avsluttes så med kritikk av de tidligere nevnte analysene hvor vi presiserer usikkerheter rund hver av analysene og hvordan det påvirker gyldigheten og påliteligheten til oppgaven.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor’s thesis is to find the value of Orkla ASA per 31.12.2020. The thesis consists mainly of three analyzes used to value the company, the three analyzes are a strategic analysis, an accounting analysis, and a financial analysis. Initially the thesis looks at our motivation to value Orkla, some delimitations, and the structure of the thesis. Thereafter the thesis briefly presents Orkla, the company’s history including its field of business. The third part of the thesis consists of the strategic analysis, which focuses on internal and external conditions that may affect Orkla. The strategic analysis includes a VRIO-Model, Porter’s Five Forces, and a PESTEL-analysis. The findings from these models are then summarized in a SWOT-analysis. The analysis finds that Orkla’s strengths are their brands and focus on employee development, while the greatest weakness of the company is that consumers are not very familiar with which brands are part of Orkla’s portfolio – which is a weakness especially when introducing new products or when they are acquiring new brands. Orkla’s focus on sustainability make up a great opportunity because this is positioning the company for the future and keeps it ahead of developments. Orkla’s main threat is the grocery chains’ own brands, which have increased in popularity in recent years. The fourth part of the thesis is an accounting analysis that looks at key figures from Orkla’s income statement and the balance sheet, which forms the basis for the fundamental valuation later. The accounting analysis concludes that Orkla has satisfactory economics. Nevertheless, it is important to point out that both current- and quick ratio is below the recommended levels, and that the profit margin has had a somewhat negative trend over the past five years. The fifth part of the thesis contains a fundamental valuation and a market-based valuation. The fundamental valuation is based on forecasts of future cash flows derived from the accounting analysis. The fundamental valuation reaches the conclusion that Orkla’s share price is NOK 90,18 and the market value of the company is NOK 90 308 million as of 31.12.2020. The market-based valuation compares Orkla’s multiples with comparable companies. The main conclusion of the market-based valuation is that Orkla is somewhat underpriced as the market value based on multiples is above the real value for three out of four multiples. The thesis is completed by critics of the three analyses, where uncertainty about the analyses is clarified and discussed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVerdsettelse av Orkla ASA
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record