Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Ingrid Størset
dc.date.accessioned2015-09-11T12:40:36Z
dc.date.available2015-09-11T12:40:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299638
dc.description.abstractStudien viser hvordan psykoterapi med et barn kan bidra til å øke affektbevissthet hos barnet, samt øke forståelsen av barnets behov hos foreldrene. Terapiforløpet er med en gutt med vansker med å forstå egne følelser og regulere seg selv. Terapiformen som er brukt er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn og unge, der hovedmålet er å opprette eller gjenopprette intersubjektiv deling mellom foreldre og barn. I terapien ble det lagt vekt på å bedre affektbevissthet og emosjonsregulering hos barnet og økt forståelse av barnet hos foreldre. Barnet oppleves etter endt terapi som å være i utvikling mot å få en integrering av det emosjonelle uttrykket, toleransen, opplevelsen og den begrepsmessige forståelsen av følelsene. Foreldrene ser i større grad etter forklaringer på hvorfor barnet viser den spesifikke atferden og ser ut til å møte barnets behov på en bedre måte. Og de jobber for å ligge i forkant og identifisere stressorer i miljøet til barnet for å bedre forstå hva som skaper vansker hos barnet. Dette fører forhåpentligvis til at aktivering ikke blir overveldende, men en kilde til å bli tydeligere for seg selv og andre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Gutten som måtte øve på å ta på synlighetskappen" : en kasuistisk studie av hvordan psykoterapi kan bidra til økt affektbevissthet hos barnet og økt forståelse av barnets behov hos foreldrenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel