dc.description.abstract | Studien viser hvordan psykoterapi med et barn kan bidra til å øke affektbevissthet hos barnet, samt øke forståelsen av barnets behov hos foreldrene. Terapiforløpet er med en gutt med vansker med å forstå egne følelser og regulere seg selv. Terapiformen som er brukt er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn og unge, der hovedmålet er å opprette eller gjenopprette intersubjektiv deling mellom foreldre og barn. I terapien ble det lagt vekt på å bedre affektbevissthet og emosjonsregulering hos barnet og økt forståelse av barnet hos foreldre. Barnet oppleves etter endt terapi som å være i utvikling mot å få en integrering av det emosjonelle uttrykket, toleransen, opplevelsen og den begrepsmessige forståelsen av følelsene. Foreldrene ser i større grad etter forklaringer på hvorfor barnet viser den spesifikke atferden og ser ut til å møte barnets behov på en bedre måte. Og de jobber for å ligge i forkant og identifisere stressorer i miljøet til barnet for å bedre forstå hva som skaper vansker hos barnet. Dette fører forhåpentligvis til at aktivering ikke blir overveldende, men en kilde til å bli tydeligere for seg selv og andre. | nb_NO |