dc.contributor.author | Thrana, Hilde Marie | |
dc.contributor.author | Kojan, Bente Heggem | |
dc.date.accessioned | 2022-05-10T11:40:11Z | |
dc.date.available | 2022-05-10T11:40:11Z | |
dc.date.created | 2020-06-26T09:39:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Barn. 2020, (2), 27-39. | en_US |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2995060 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen settes det søkelys på skolesituasjonen til barn som er i kontakt med barnevernet. Det tas her utgangspunkt i velkjent kunnskap om at denne gruppen barn har størreutfordringer i skolen enn andre barn. Artikkelen bygger på empiri fra prosjektet Aktiv støtte til barnevernsbarn i skolen – innovasjon i skolen i samarbeid med skole og barnevern. Her har kvalitative intervjuer av ti barn og ni foreldre vært viktige bidrag for å gi et bredere kunnskapsgrunnlag om barnas erfaringer fra både skolehverdagen og hjemmelivet. Betydningen av at barna opplever seg inkludert og sosialt verdsatt i skolehverdagen, som innvirker på deres hverdagsliv i sin helhet, er sentralt i foreldrenes og barnas fortellinger. I artikkelen drøfter vi behovet for en utvidet forståelse av hva som ligger i begrepet barnets omsorgsmiljø når barnevernet skal gjøre undersøkelser av barnets situasjon. Vi anvender et hverdagslivsperspektiv som belyser barnets situasjon ut fra barnets og forelderens ståsted. Dette kan bidra til å se helheten i barnets omsorgsmiljø, som inkluderer både hjem og skolemiljø. I diskusjonen peker vi på hvilke implikasjoner det vil ha for barnevernet og samarbeidende instanser å inkludere skolen som en del av barnets omsorgsmiljø når det skal iverksettes undersøkelser og tiltak overfor barn og familier. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Barn i kontakt med barnevernet: Betydningen av å anerkjenne skolen som en del av barnets omsorgsmiljø | en_US |
dc.title.alternative | Barn i kontakt med barnevernet: Betydningen av å anerkjenne skolen som en del av barnets omsorgsmiljø | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 27-39 | en_US |
dc.source.journal | Barn | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5324/barn.v38i2.3704 | |
dc.identifier.cristin | 1817228 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |