dc.contributor.author | André, Thea Harnes | |
dc.contributor.author | Røykenes, Kari | |
dc.contributor.author | Andre, Beate | |
dc.date.accessioned | 2022-04-27T06:37:03Z | |
dc.date.available | 2022-04-27T06:37:03Z | |
dc.date.created | 2021-09-17T15:31:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2021, 24 (4), 98-106. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-0788 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2992930 | |
dc.description.abstract | Artikkelen belyser forståelser av mangfold og mangfoldsledelse blant studenter i studentorganisasjoner med norske og internasjonale studenter som medlemmer. Kvalitative intervjuer ble brukt for å kaste lys over problemer og utfordringer knyttet til dette fenomenet. Et diskurspsykologisk perspektiv ble brukt i analysen av materialet. Studentene ble rekruttert fra studentorganisasjoner, og fem studenter deltok. Funnene i denne studien viser at inkludering av internasjonale studenter i norske studentorganisasjoner er utfordrende. Både norske og internasjonale studenter tok fram språk som et problemområde. Internasjonale studenter erfarte at språk var en hindring for dem i å delta på lik linje med norske studenter, mens norske studenter opplevde det som en stor utfordring å ha engelsk som arbeidsspråk. Videre viser funnene at studentledere ønsker seg mangfold i sine studentorganisasjoner, på tross av utfordringer. Mangfoldsledelse ble beskrevet som en stor utfordring for studentene som ofte får sitt første møte med lederrollen. Det er derfor viktig å gi studentledere støtte og kompetanse innenfor mangfoldsledelse. Dette vil være med på å utvikle en kompetent og erfaren arbeidsstyrke for framtidens arbeidsliv og lederskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Magma | en_US |
dc.relation.uri | https://nye.econa.no/faglig-oppdatering/medlemsbladet-magma/nr.-4-2021/slik-pavirker-mangfold/ | |
dc.title | Slik påvirker mangfold og mangfoldledelse i norske studentorganisasjoner norske og internasjonale studenters utvikling | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Magma | en_US |
dc.source.pagenumber | 98-106 | en_US |
dc.source.volume | 24 | en_US |
dc.source.journal | Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1935509 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |