Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Barbro.
dc.contributor.authorSvingen, Ørjan.
dc.date.accessioned2022-04-17T17:20:17Z
dc.date.available2022-04-17T17:20:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:92992826:10247853
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2991199
dc.description.abstractDenne praktiskteoretiske analysen utforsker prosessen med å utvikle et improvisert forestillingsformat i langform med et satt ensemble. Prosjektet er gjort i et samarbeid med Improoperatørene, som er en teatergruppe med utgangspunkt i Johnstones (1999) improtradisjoner. Produksjonsprosessen er inspirert av Haagensens (2018) faseinndelinger i egenskapt teater, og er et praksisledet prosjekt (Nelson, 2013). Analysen tar utgangspunkt i den kunstneriske prosessen som resulterte i den improviserte forestillingen Fantasmagorier, og er preget av min personlige vekst innenfor lederskap og ensemblearbeid (Cohen, 2011). Den valgte sjangeren er magisk realisme (Bowers, 2004) og den improviserte formen er langformimpro (Napier, 2015). Forestillingen ble først spilt ved eksamen i emnet DRA3191 den 19. juni, og senere som del av Trondheim Fringe Festival den 6. oktober. Samarbeidet med Improoperatørene ble forsterket med hjelp av de internasjonalt anerkjente improvisatørene Lee White og Felipe Ortiz, som kurset gruppen i henholdsvis langformimpro og magisk realisme som en del av produksjonsprosessen.
dc.description.abstractThis practical theoretical analysis explores the process behind developing an improvised performance format in long form with a set ensemble. The project is done in collaboration with “Improperatørene”, which is a theater group based on Johnstone's (1999) improv traditions. The production process is loosely inspired by the process phases of devised theater by Haagensen (2018), and is a practice-led project (Nelson, 2013). The analysis is based on the artistic process that resulted in the improvised performance “Fantasmagorier” and is characterized by my personal growth in leadership and ensemble work (Cohen, 2011). The chosen genre is magical realism (Bowers, 2004) and the improvised form is long form (Napier, 2015). The performance was first played at the exam in the course DRA3191 on the 19th of June, and later as part of Trondheim Fringe Festival on the 6th of October. The collaboration with “Improperatørene” was strengthened with the help of the internationally renowned improvisers Lee White and Felipe Ortiz, who trained the group in long form and magical realism, respectively, as part of the production process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFantasmagorier: En studie av hvordan man kan utvikle en improvisert langformforestilling i sjangeren magisk realisme, med Improoperatørene som ensemble
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel