Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBondeli, Julia V.
dc.contributor.authorTabatska, Alisa
dc.date.accessioned2022-04-06T17:19:31Z
dc.date.available2022-04-06T17:19:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:98800821:51632908
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990315
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI dag har slike faktorer som liberalisering, deregulering og teknologiske fremskritt ført til økende grenseoverskridende integrasjon av ulike nasjonale, noen ganger isolerte, økonomier. Som et resultat har offshoring- og outsourcingstrategier blitt svært populære blant selskaper i Nord-Amerika og Europa. For eksempel er Kina blant de mest populære reisemålene for å implementere disse strategiene. Ikke desto mindre blir slike områder ofte overopphetede som kan føre til utilfredsstillende resultater. Dermed kan Øst-Europa betraktes som et alternativt reisemål for implementering av internasjonale strategier. I tillegg er utviklingsland attraktive markeder for ulike produkter og tjenester. Det er imidlertid bevis på at det sosiale aspektet er avgjørende for å drive aktiviteter i det postsovjetiske området. Dessuten er sosiale relasjoner sammenvevd med forretningsforhold i post-sovjetiske land. Derfor er formålet med denne forskningen å få en mer dyptgående innsikt i hvordan ukrainske firmaer håndterer forretningsrelasjoner med sine forretningspartnere fra forretningsnettverksperspektivet.
dc.description.abstractToday such factors as liberalization, deregulation, and technological advances have led to increasing cross-border integration of diverse national, sometimes isolated, economies. As a result, offshoring and outsourcing strategies have become highly popular among companies in North America and Europe. For example, China is among the most popular destinations for deploying these strategies. Nevertheless, often such areas become overheat that could lead to unsatisfactory outcomes. Thus, Eastern Europe could be regarded as an alternative destination for implementing of international strategies. In addition, developing countries are attractive markets for diverse products and services. However, there is evidence that the social aspect is crucial for conducting activities in the post-Soviet area. Moreover, social relationships are intertwined with business relationships in post-Soviet countries. Thus, the purpose of this research is to gain a more in-depth insight into how Ukrainian firms handle business relationships with their business partners from the business network perspective.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe social aspect of business relationships in industrial markets in Ukraine
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel