Fysioterapeutens rolle i tilknytning til kvinne og barn på helsestasjonen. En kvalitativ studie med bakgrunn i mødres opplevelser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2982243Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Tittel
Fysioterapeutens rolle i tilknytning til kvinne og barn på helsestasjonen.
En kvalitativ studie med bakgrunn i mødres opplevelser
Hensikt
Hensikten med denne studien er å få bedre kunnskap om hvordan mødre opplever fysioterapeutens rolle i arbeidet med kvinner og barn på helsestasjonen.
Problemstilling
Hvilken rolle har fysioterapeuten, og hvilken informasjon og veiledning fra fysioterapeuten ønsker mødre med barn tilknyttet helsestasjonen?
Metode
En kvalitativ metode med individuelle semistrukturerte dybdeintervju ble brukt i denne studien. Det ble intervjuet fem mødre med barn mellom 0-8 måneder tilknyttet helsestasjonen. Intervjuene varte mellom 20-30 minutter og var basert på en utarbeidet intervjuguide. Notater ble tatt underveis i intervjuet, og dataene ble analysert ut ifra Malteruds (2017) systematiske tekstkondensering i etterkant.
Resultat
I resultatet kommer det frem at mødrene opplever at det er lite informasjon om hva fysioterapeuten kan tilby utover fastsatte helsekontroller for både deres barn og dem selv. Tross at mødrene ikke vet hva fysioterapeutens ansvarsområde er, har de klare forventninger til fysioterapeutens rolle overfor mor og barn. Mødrene uttrykker viktigheten av en god relasjon til fysioterapeuten på helsestasjonen, slik at ønsket om råd og veiledning i forbindelse med barnas motoriske utvikling ikke skaper unødvendig redsel. Videre kommer det tydelig frem at mødrene ikke vet hvem de skal kontakte i forhold til plager etter fødsel.
Konklusjon
Ifølge informantene kan fysioterapeuten påta seg flere ulike roller på helsestasjonen. Mødrene har klare forventninger, på tross av manglende informasjon og usikkerhet knyttet til nettopp denne rollen. Dette gjør det viktig arbeide videre med å gi tilstrekkende informasjon om fysioterapeutens kompetanse, samt definere fysioterapeutens rolle i den tverrfaglige sammensetningen på helsestasjonen slik at mødrenes ønsker møtes. Abstract
Title
The physiotherapist’s role at the Norwegian child health clinic
A qualitative study based on mothers’ experience
Purpose
The purpose of this study was to gain insight into mothers’ expectations of the physiotherapist’s role at the Norwegian child health clinic.
Research question
What role does the physiotherapist have, and what information and advice does the mothers at the child health center want from the physiotherapist?
Method
A qualitative method with individual, semi-structured in-depth interviews was used in this study. Five mothers with children between 0-8 months connected to a child health clinic in Norway were included. The interviews lasted between 20-30 minutes and were based on a pre-set interview guide. Notes were taken during the interview and the data was later analyzed in accordance with Malteruds (2017) systematic text condensation.
Results
The results show how the mothers experience a lack of information with regards to which services physiotherapist offer, apart from already established health checks, for both themselves and their children. Despite the lack of information, the expectations are clear regarding the role of the physiotherapist. The mothers express the importance of having a good relationship with the physiotherapist so expected advice and guidance with respect to their children’s motor development does not cause unnecessary fear. Furthermore, the mothers are unsure who to contact with questions and concerns regarding their own health after childbirth.
Conclusion
According to the informants, the physiotherapist seems to have an extensive role at the Norwegian child health clinic. Mothers have clear expectations, despite the lack of information and uncertainty related to the physiotherapist's role. This shows the importance of providing sufficient information about the physiotherapists' field of knowledge, as well as defining the physiotherapists' role in the interdisciplinary composition at the child health clinic to meet the mothers' expectations further.