Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard
dc.contributor.authorAune, Malin Farbu
dc.date.accessioned2022-02-18T18:23:10Z
dc.date.available2022-02-18T18:23:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53721912:21159027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980231
dc.description.abstractI dag er det forventet at barn og unge skal forholde seg til den offentlige delen av sitt eget og andres liv i mye større grad enn før. Det som kjennetegner sosiale mediers struktur og innhold er en invitasjon til deling av det private med en stor gruppe mennesker. Resultatet blir da et selvkonsept bestående av flere aspekter. I dag er tilgangen til internett og sosiale medier ekstrem stor. Man deler, liker og kommuniserer gjennom de ulike plattformene hver dag og store deler av dagen og dette gjelder både unge og eldre. Gjennom årene har det kommet flere normer og forventinger til det man deler og hvem man får bekreftelse fra, og for mange er det bekreftelse man søker enten om det er fra venner og nære eller om det er fra ukjente. Folk søker ulik bekreftelse, men det er en forventning når man legger ut og man forventer gjerne at visse personer gir den bekreftelsen, for eksempel fra venner eller kjæreste. I denne oppgaven har jeg valgt å fokusere på unge og unge parforhold og deres mediebruk, mer spesifikt går jeg innpå hvordan unge parforhold fremstiller forholdet gjennom Instagram. Grunnen til dette er fordi jeg velger å se på applikasjonen Instagram der de unge ofte er aktive og deler mye, også fordi det er unge parforhold som vekker min interesse, i tillegg har jeg valgt å ikke sett på kjendisene sine forhold, i og med at kjendisene sine liv sjeldent matcher livet til den vanlige unge personen i gaten, som jeg interesserer meg for. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt for meg temaet medier og parforhold, og jeg har gått dypere inn på mediebruk i unge parforhold når det kommer til bruk av sosiale medier og deling gjennom ulike plattformer. Jeg ønsker å spesifisere meg på unge parforhold, mye på grunn av at det er de unge som bruker sosiale medier i stor grad. Ofte om man leser om parforhold uansett om det er unge eller eldre parforhold, handler det mye om økonomi, samboerskap, giftemål, sexliv og lykke, jeg har derimot et ønske om å se hvordan parforhold og sosiale medier fungerer sammen og hvordan ulike parforhold tar i bruk sosiale medier.
dc.description.abstractToday it is expected that children and young people will relate to the public part of their own and others' lives to a much greater extent than before. What characterizes the structure and content of social media is an invitation to share the private with a large group of people. The result will then be a self-concept consisting of several aspects. Today, access to the Internet and social media is extremely high. You share, like and communicate through the various platforms every day and large parts of the day and this applies to both young and old. Over the years there have come several norms and expectations of what you share and whom you get confirmation from, and for many it is confirmation you seek whether it is from friends and close relatives or if it is from unknown. People seek different affirmations, but there is an expectation when posting and you would expect certain people to give that affirmation, for example from friends or boyfriend. In this thesis I have chosen to focus on young and young couples and their media use, more specifically I go into how young couples create the relationship through Instagram. The reason for this is because I choose to look at the Instagram application where the young people are often active and share a lot, also because it is young couple relationships that arouse my interest, in addition, I have chosen not to look at celebrities, because The celebrities' lives rarely match the lives of the ordinary young person in the street, which I care about. In this bachelor thesis, I have dealt with the topic of media and couple relationships, and I have gone deeper into media use in young couple relationships when it comes to using social media and sharing through different platforms. I want to specify young couples, much because it is the young people who use social media to a great extent. Often whether you read about relationships whether young or older, it's a lot about finances, cohabitation, marriage, sex life and happiness. use social media.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleMediebruk i parforhold
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel