Instagram som medieverktøy for selvstendig næringsdrivende bedrifter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2980222Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Min bacheloroppgave skal studere hvordan det sosiale mediet Instagram benyttes som medieverktøy i en kommersiell sammenheng for selvstendig næringsdrivende. Oppgaven svarer på spørsmålet ved å analysere fire Instagramkontoer som er drevet av selvstendig næringsdrivende bedrifter ved å bruke en tekstanalyse med en kvalitativ innholdsanalyse. Teorien som er benyttet i oppgaven for å drøfte innholdet i analysen er affordanseteori, begrepene multimodalitet, hypertekstualitet og intertekstualitet hentet fra kommunikasjonsteori og mediekompetanse hentet fra mediepedagogikk. Analysen ser på hvordan mennesker er brukt i bilder, hva tekstens innhold er og hvor mange ord teksten er bygd opp av, samt hvor mange emneknagger som er brukt og hvordan disse er plassert i teksten. Resultatene viser at de analyserte kontoene er både personlig og bedriftsrettet. Innleggene består oftest av bilder med mennesker, lange tekster som er både personlig og bedriftsrettet og et høyt antall emneknagger. My bachelor thesis is going to study how the social media Instagram is being used as a tool by entrepreneurial businesses. I will try to find an answer to this through analyzing four Instagram accounts with the use of a qualitative content analysis. The theoretical material used in the assignment to discuss the content analysis are affordance theory, the terms multimodality, hypertextuality and intertextuality in communications theory and media literacy in media education theory. The analysis considers in which context humans are a part of the photography, the textual content and wordcount and the use of hashtags. The results of the analysis show that the content posted by the chosen accounts consists of a combination between business and personal content. The posts do for the most part consist of humans, a large wordcount and a large amount of hashtags.