Containing Disaster: Representations of Climate Change in Climate Fiction Dystopias
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2980207Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I en verden hvor bekymringen og utfordingene ved et stadig mer ustabilt klima for hver dag som går, er denne oppgaven opptatt av å undersøke hvilke meldinger med økologisk kontekst kan tolkes i ny dystopisk film. De utvalgte filmene er The Road (2009), Hell (2011), The Colony (2013), The Last Survivors (2014), Into the Forest (2015) og Z for Zachariah (2015). Analysen av disse filmene fokuserer på to hovedoppgaver. Den første er å identifisere hvilke økologiske bekymringer og utfordringer disse filmene reagerer på, hvordan dette er konstruert i filmene og deretter diskutere hva disse funnene representerer. Dette gjennomføres ved hjelp av nærlesning av hver film basert på et sett kategorier utviklet fra klimafiksjonsstudier og sjangerteori. Den andre oppgaven består av en sammenligning og diskusjon av filmene som en gruppe for å oppnå en mer sammenhengende og omfattende oversikt over sjangeren og klimafiksjon. Gjennom denne metoden fremhever denne oppgaven hvordan filmene håndterer en postkatastrofe virkeligheten, deres bruk av miljø og natur som bade bakteppe og aktiv kraft, hvordan forestillinger av paranoia og tribalisme påvirker karakteraferd, og hvordan filmene er vage i sin kommentar om årsakene til postkatastrofe virkeligheten presentert. Deretter presenters utlike veier videre og potensialet for videre forskning i kartleggingen av trender og skift i representasjoner innenfor postapokalyptisk dystopia. I tillegg presenterer oppgaven forskjellige muligheter for å bruke metoden og funnene som fundament i studie av affekt i dystopier. In a world where the concern and challenges of an increasingly unstable climate grow each passing day, this paper is concerned with investigating what messages about climate change are encoded in recent dystopian films with an ecological context. The selected films for this paper are The Road (2009), Hell (2011), The Colony (2013), The Last Survivors (2014), Into the Forest (2015), and Z for Zachariah (2015). In investigating these films, this paper tackles two primary tasks. First, it identifies which ecological concerns and challenges these films are responding to, analysing how these ecological payloads are encoded into the films, and then discussing what they represent. This is done through close readings of each film based on a set of categories developed from climate fiction studies and genre theory. Second, it completes a comparison and broader discussions of the films as a group to attain a more comprehensive and coherent overview of the genre and climate fiction. Through this method, this paper highlights the films handle the cause of the post-disaster reality, its use of the environment as both backdrop and active force, how notions of paranoia and tribalism influence character behaviour, and how the films are vague in their comment on ramifications leading up to this post-disaster reality. It then presents various avenues and potential for further research in mapping temporal shifts in representations and trends within post-apocalyptic dystopias. In addition, it presents various routes for utilising this foundation in the study of affect in dystopias.