Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakøy, Eva
dc.contributor.authorSchrøder, Amanda
dc.date.accessioned2022-02-18T18:22:28Z
dc.date.available2022-02-18T18:22:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifierno.ntnu:inspera:47530627:22991097
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980206
dc.description.abstractI denne avhandlingen undersøker jeg fenomenet binge-watching blant studenter i Norge i en alder mellom 18 og 30 år. Jeg ville finne svar på hvordan binge-watching-begrepet oppstod og undersøke hvordan binge-watching og materialet som binges oppleves, samt undersøke hvorfor man binge-watcher. Studiens formål er å få en dypere forståelse for hvilket forhold norske studenter har til binge-watching. For å finne svar på dette bruker jeg en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode. Jeg har hovedfokus på kvalitative intervjuer og bruker en kvantitativ spørreundersøkelse som sekundærmetode for å bekrefte eller avkrefte funn fra intervjuene. Undersøkelsene identifiserer at begrepet binge-watching er problematisk, at motivasjonene bak binge-watching varierer fra seer til seer og at faktorer som historie og karakterer er de mest fremtredende. De identifiserer også at det er enkelte generelle forskjeller mellom binge-watching og tradisjonell TV-titting, at vår opplevelse av karakterer og historie kan endres i større eller mindre grad når man binge-watcher. Avhandlingen avslutter med å peke ut uutforskede aspekter ved binge-watching.
dc.description.abstractIn this thesis, I research the phenomenon of binge-watching among students in Norway between the ages of 18 and 30 years. I want to research how the term binge-watching originated and study how binge-watching, and the material being binged is experienced, I also wanted to study why one binge-watches. The purpose of this study is to gain a deeper understanding of the relationship between Norwegian students and binge-watching. To answer my questions, I use a combination of qualitative and quantitative methods. My main focus is on qualitative interviews, and I supplement with a qualitative survey as a secondary method to confirm or disprove results from the interviews. The study identifies that defining the term binge-watching is problematic, that the motivations behind binge-watching will vary from spectator to spectator, and that motivations that have to do with characters and the narrative are the most outstanding. It also identifies both general differences between binge-watching and traditional TV-viewing, and differences between how the material itself is experienced during binge-watching. The thesis concludes by pointing out the unexplored aspects of binge-watching.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Ser du fortsatt på?» - En kvalitativ og kvantitativ undersøkelse rundt fenomenet binge-watching blant studenter i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel