Masculinities in Ruben Östlund's drama comedies
Abstract
Denne masteroppgaven ta for seg hvordan Ruben Östlund skildrer ulike maskuliniteter i sine tre dramakomedier De Ufrivillige (2008), Turist (2014) og The Square (2017). I denne sammenhengen representerer disse filmene den skandinaviske kulturen og skandinaviske normer samlet, og som grunnlag for å analysere skildringer av skandinaviske maskuliniteter. Internasjonalt blir Skandinavia sett på som en region som har kommet langt i utviklingen av likestilling mellom kjønn. Jeg vil redegjøre for ulike engelskspråklige postfeministiske teorier, hovedsakelig britiske og amerikanske, som tar for seg begrepet maskulinitet og hvordan fremstilling av denne har utviklet seg i populærkulturen i nyere tid. Deretter vil jeg anvende disse teoriene og undersøke i hvilken grad Östlund’s representasjoner av skandinaviske maskuliniteter skiller seg fra, eller stemmer overens med dem. In this thesis I will explore how Ruben Östlund depicts masculinities in his three drama comedies Involuntary (2008), Force Majeure (2014) and The Square (2017). Thus, for this thesis I will consider Scandinavian drama comedies as a regional cinematic category, while I investigate whether Östlund’s drama comedies conform to Anglophone postfeminist theories. I will focus on finding distinctive patterns of masculine representations in three of Ruben Östlund’s comedy dramas. In order to analyse contemporary films in terms of their representations of gender, I will explore some of the most prominent English-language theories of postfeminism in recent years, particularly those dealing with masculinity. However, the case studies that usually accompany this research are primarily US or other Anglophone in origin. Thus, I will investigate ways to transfer these theories into the quite different Scandinavian context, seeking to formulate a theory appropriate to this cultural context.