Tradisjonen tro - om videreføring av handlingsbåren kunnskap innen tradisjonshåndverk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2979838Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hvordan sikre videreføring av handlingsbåren kunnskap i form av tradisjonshåndverk slik at den ikke går tapt når tradisjonsbærere går ut av tiden?Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hvordan handlingsbåren kunnskap innen tradisjonshåndverk bevares og videreføres gjennom utøvelse i uformelle læringskontekster.Metoden som er anvendt er både kvalitativ og kvantitativ; gjennom deltakende observasjon, feltsamtaler, spørreskjema og analyse av statistikk. Utvalget er gjort ut ifra case-studiet på Røros bygningsvernsenter. Kilder er hentet fra søkerstatistikk ved Hjerleid handverksskole. Resultatet viser at læring i uformelle kontekster er avgjørende for videreføring av handlingsbåren kunnskap. Det formelle skolesystemet er preget av teoretisk vekting, hvor den praktiske utøvelsen får mindre plass. Tradisjonshåndverk krever utøvelse for at man skal øke kunnskap og kompetanse, og erfarne som lærer bort sine kunnskaper.
Det ser ut til å være en stor politisk vilje til å sikre videreføring av handlingsbåren kunnskap, men stadig større teoretisk vekting i skolesystemet skaper stor avstand til tradisjonshåndverk for fremtidens håndverkere. Dette er kunnskaper det tar mange år å trene opp, for det handler om flere aspekter som materialkunnskap, hvordan håndtere håndverktøy og de ulike håndverksteknikkene. Det formelle skolesystemet er kanskje klar for en fornyelse, hvor det praktiske kan få større plass. For at tradisjonshåndverk skal overleve så er det viktig at det man lærer ikke nødvendigvis skal måles i hvor mye man leser ved skolebenken. What is the best way to secure action-based knowledge in traditional crafts so that the knowledge does not get lost when knowledge carriers pass?
This master´s thesis takes on how action-based knowledge within the realm of traditional crafts is kept alive and continued through exercise within public pedagogy.Methods used are both qualitative and quantitative, through participatory observation, field conversation, question form and statistics.
The result shows that learning through public pedagogy is paramount for the passing of action-based knowledge. The formal school system is embossed by theory and the practical exercise is less present. Traditional crafts need exercise in order to increase one's knowledge and competence.
There is a great political will to secure the passing of action-based knowledge, but an increasingly theoretical approach in the school system creates a distance to traditional crafts for the craftsmen to come. The knowledge needed takes years to accomplish as it involves multiple aspects such as material knowledge, how to handle hand tools and competence in different techniques. The formal school system might be ready for a renewal where the practical is given more room. To preserve action-based knowledge it is important that what you learn not necessarily can be measured largely in time spent studying books.