Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAglen, Bjørg
dc.contributor.advisorSolbjør, Marit
dc.contributor.authorDahl, Trondsen Eline
dc.date.accessioned2022-02-04T18:19:15Z
dc.date.available2022-02-04T18:19:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:96288842:4795642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977284
dc.description.abstractDenne studien utforsker hvilke erfaringer helsepersonell og pedagogisk personell har i sitt arbeid med fysisk aktivitet hos fysisk inaktive tenåringsgutter. Denne studien benyttet kvalitativ metode, med semistrukturerte intervjuer som metode for innsamling av data. Studiedeltakerne er to frisklivsveiledere fra frisklivsentralen Friskliv og Mestring, to fysioterapeuter fra skolehelsetjenesten og to kroppsøvingslærere. Data ble analysert gjennom en fortolkende fenomenologisk fremgangsmåte. Hensikten med studien er å utforske erfaringer blant helsepersonell og pedagogisk personell. Videre for å utforske hvordan arbeide for å fremme fysisk aktivitet for fysisk inaktive tenåringsgutter og forebygge fysisk inaktivitet når barn når tenårene. Helsebegrepene salutogenese, empowerment og self-efficacy danner det teoretiske grunnlaget for plasseringen av arbeidsmetodene til studiedeltakerne i diskusjon av funnene. Relevant litteratur og forskning tilknyttet arbeidsmetoder for å fremme fysisk aktivitet hos fysisk inaktiv ungdom og skoleelever er også anvendt. Studien viser at studiedeltakerne arbeider ut ifra guttenes stillesittende livsstil, kroppslig usikkerhet samt mangel på ferdigheter og kompetanse innenfor fysiske aktiviteter. Den største utfordringen på kroppsøvingsarenaen er prestasjonsdrevne elever som gjør det utfordrende å ta vare på de mindre engasjerte elevene og fremme bevegelsesglede hos dem. Studiedeltakerne bruker en helsefremmende samtale for å bli kjent guttene. Denne samtalen danner grunnlaget for arbeidet, som består brukermedvirkning i tilretteleggingen for fysisk aktivitet. Studien viser også at sosial støtte fra foreldre, venner og medelever i skolen er viktig for trivsel og gjennomføring av fysisk aktivitet. Studien støtter initiativet for å iverksette den forhenværende regjeringens handlingsplan for fysisk aktivitet i skolen, som sikter på å legge mer vekt på aktiviteter som skal stimulere til aktivitetslyst og bevegelsesglede.
dc.description.abstractThis study explores the experiences of healthcare professionals and pedagogical personnel in their work with physical activity in physically inactive adolescent boys. The study had a qualitative approach with semi-structured interviews as a method for data collection. The study participants were two wellness counselors from the wellness center Friskliv og Mestring, two physiotherapists, two physical education teachers. Data were analyzed using an interpretive phenomenological approach. The purpose of the study is to explore experiences among healthcare personnel and pedagogical personnel. Further to explore how to work to promote physical activity for physically inactive adolescent boys. The health concepts salutogenesis, empowerment and self-efficacy forms the theoretical foundation for the positioning of the study participants work methods in the discussion chapter. Relevant literature and research related to working methods to promote physical activity in physical inactive adolescents and school students have also used. The study shows that the study participants work based on the boy’s sedentary lifestyle, bodily insecurity and lack of skills and competence in physical activities. The biggest challenge in the physical education arena is performance-driven students, who make it difficult to take care of the less engaged student and promote their joy of movement. The study participants use a health- promoting conversation to get to know the boys. This conversation creates the foundation for their work, that consist of a participation method in facilitating of physical activity. The study also shows that social support from parents, friends and peers is important for well-being and execution of physical activity. This study supports the initiative from the former government’s action-plan for physical activity in schools, that aims to place more emphasis on activities which shall stimulate a desire for activity and joy of movement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av helsepersonell og pedagogisk personell sine erfaringer i arbeid med fysisk aktivitet hos fysisk inaktive tenåringsgutter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel