The Consequences of Economic Globalization; A Critical Look at Corporate Social Responsibility
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven tar et dypdykk inn i corporate social responsibility (CSR) i kontekst av økonomisk globalisering. Utviklingen av CSR er grundig gjennomgått, og det settes spørsmål til dens nivå av implikasjon og tilstrekkelighet når det kommer til de trykkende sosiale problemene. Når CSR vurderes i et større politisk og økonomisk bilde, involverer det et kritisk blikk på dens bånd med ny-liberalistiske mekanismer som i utgangspunktet har bidratt til problemene. Klimakrisen, som presentert av IPCC-rapporten fra 2021, blir brukt for å forsvare kravet om mer akutt handling og en business-strategi utover det CSR kan tilby.
Oppgaven mener at CSR har blitt mainstream og at det er en konsensus blant bedrifter for at de skal ta ansvar for en bærekraftig utvikling, noe som er i tråd med teori som sier at det har skjedd et skifte fra et smalt til et bredere synspunkt når det kommer til bedrifters ansvar. På tross av dette, har norske bedrifter påstått at begrepet CSR er utdatert og det mest brukte ordet nå er bærekraft. Når fokuset har beveget seg fra myndigheter til bedrifter, har det oppstått hendelser som involverer "greenwashing". Bedrifter tar avstand fra dette, men det er gjort klart at det kan ta plass. På tross av en krunglete vei, er det faktum at det finnes et ønske om å være en del av en bærekraftsreise en positiv ting, og det som mangler er en klar strategi som er radikal nok til å føre med seg de endringene som er nødvendig. This thesis takes a deeper dive into corporate social responsibility (CSR) in the context of economic globalization. The development of CSR is thoroughly reviewed, and its level of implication and adequacy to deal with pressing social issues are questioned. When CSR is viewed in a bigger political economy picture, it involves a critical look at its ties with neo-liberal mechanisms that have contributed to the issues in the first place. The climate crisis, as presented by the 2021 IPCC report, is used to defend the demand for more acute action and a business strategy that goes beyond CSR.
The thesis finds that CSR has become mainstream and there is a consensus within companies that they should take responsibility for sustainable development, this is in line with theory saying that there has been a shift from a narrow to a broad view when it comes to business responsibilities. Despite this, corporations actually stated that the term CSR has become obsolete, and that they are using the term sustainability as a replacement. With the focus moving from governments to corporations for sustainability, incidents of greenwashing have occurred. The businesses in this particular project, dissociate from this, but it is evident that it exists. Despite the tortuos path, the fact that there is a desire to be part of a sustainability journey, is a positive thing, and what is missing is a clear strategy that is radical enough to bring about the changes that are needed.