Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoltskog, Halvor
dc.contributor.authorJohansen, Sindre
dc.contributor.authorWinsvold, Bendik
dc.date.accessioned2022-02-01T18:23:32Z
dc.date.available2022-02-01T18:23:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258566:82309416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976452
dc.description.abstractIntroduksjon: Dagens samfunn oppfordrer til fysisk aktivitet og helse. Ofte foregår disse aktivitetene utendørs, og forutsetter at man tar i bruk naturen. I denne oppgaven ønsker vi å se på om sportsbransjen opptrer holdbart i henhold til sine egne verdier - om de jobber for å ta vare på naturens ressurser, og belyse sportsbransjens bærekraft med utgangspunkt i sirkulærøkonomi. Forskningsspørsmål: I hvilken grad er sportsbransjen bærekraftig? Metode: Kvalitative dybdeintervjuer med sentrale aktører innen bransjen. Deriblant to produsenter, en kjede og en interesseorganisasjon. Resultater: Mange av bransjens aktører ser viktigheten av sirkulær økonomi og å ta ansvar for bærekraft, men det finnes utfordringer knyttet til å bygge opp sirkulære forretningsmodeller. Derfor er det variasjon i hvordan ulike bedrifter jobber for å løse dette problemet. Mye av problemet er forbundet med produksjon i Asia, som legger til rette for masseproduksjon og billig arbeidskraft. Særlig tekstilproduksjon virker å være en utfordring å gjennomføre på en miljøvennlig og lønnsom måte, mens andre typer produkter gir bedre forutsetninger for dette. Konklusjon: Undersøkelsene tyder på at sportsbransjen fremdeles har en jobb å gjøre for å bli bærekraftig, men at flere arbeider med å finne sirkulærøkonomiske, bærekraftige løsninger.
dc.description.abstractIntroduction: Today’s society encourages physical activity in order to achieve good health. These activities are often outdoor activities, making use of what the nature and environment has to offer. In this paper we wish to examine whether the sports industry is working according to their own values – to find out if they thrive to preserve natural resources, and to highlight the sustainability of the sports industry from a circular economic point of view. Research question: To what extent is the sports industry sustainable? Method: Qualitative in-depth interviews with main participants in the industry. Among these; two producers, one chain store and one advocacy group. Results: Many of the participants of the sports industry value the importance of circular economy and take responsibility when it comes to sustainable development. There are, however, certain challenges regarding building a business on a circular economic basis/model. It is, therefore, a great variety in how different industries are working to overcome these challenges. Part of the problem is connected to outsourced production in parts of the world, such as Asia, where mass production and low wages are more common. The desire to run a more sustainable, yet profitable production, seems to be especially difficult to achieve in the textile business. Other types of industries seem to be more suited for a sustainable business model. Conclusion: According to our findings it may seem that the sports industry still has a way to go when it comes to making the production and industries more sustainable. However, it is obvious that more and more companies are making an effort to find more sustainable solutions based on circular economic principles.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSirkulærøkonomi i sportsbransjen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel