Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSyversen, Anne Grethe
dc.contributor.authorNyfløt, Victoria Brenden
dc.contributor.authorSæther, Jørgen Kristoffer
dc.date.accessioned2022-02-01T18:23:27Z
dc.date.available2022-02-01T18:23:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77258566:82309404
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976450
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har innholdsmarkedsføring på TikTok som tema. Oppgaven baseres på en samling av narrativer fra fem små, Norske bedrifter som har erfaring med innholdsmarkedsføring på TikTok. Det er benyttet en narrativ tilnærming ved gjennomføringen av intervjuene og i analysen av narrativene. Formålet med denne oppgaven er å beskrive enkeltbedrifters opplevelser og erfaringer med innholdsmarkedsføring på TikTok og sette dette i lys av relevant forskning og faglitteratur. Teorigrunnlaget er basert på grunnleggende markedsføring og merkevarebygging. I tillegg er det i teorien fokusert på markedskommunikasjon og viral markedsføring, som er meget aktuell teori for innholdsmarkedsføring på TikTok, hvor blant annet spredningspotensiale til en viral kampanje blir belyst. I resultatkapittelet presenteres narrativene fra de fem informantene separat og sammen med teorien, danner dette grunnlaget for den videre analysen og diskusjonen som tar for seg fire sentrale temaer fra samtalen. Det mest interessante funnet er at alle de fem informantene opplever at innholdsmarkedsføring på TikTok har en form for verdi, enten det er økt merkekjennskap eller økt salg. Hvorvidt en bedrift har økt merkekjennskapen eller ei er vanskelig å måle, men bedriftene har oppnådd en følgerskare på mellom 2.300-337.000 følgere, noe som kan tyde på at de har økt merkekjennskapen. To av informantene opplyser også om at hele 50% og 36% av salget kommer fra TikTok, så innholdsmarkedsføring på TikTok kan også ha en effekt på salget. Informantene er noe uenige i hvorvidt TikTok egner seg for å bygge relasjoner, men det er en felles oppfatning av at innholdsmarkedsføring på TikTok egner seg godt til merkevarebygging.
dc.description.abstractThis bachelor thesis has content marketing on TikTok as its topic. The thesis has been based on the insights of five small Norwegian businesses' that have experience with Content Marketing on TikTok, and a narrative approach has been used to analyze the narratives that have been collected. In this thesis, the purpose is to describe the individual businesses' experience with Content Marketing on Tiktok. This will be put into the context of previous research and scholarly literature. The theoretical part covers fundamental Marketing and Branding. The theory also focuses on Marketing Communication and Viral Marketing, which is very relevant for Content Marketing campaigns on TikTok, which, among other things, brings the spread potential of a viral campaign into focus. The narratives of the five businesses are presented separately in the results, and together with the theory, they provide the foundation for further analysis and discussion, which will address four key topics from the conversations. One of the most interesting findings from this study is that everyone experiences that Content Marketing on TikTok has a value, whether it is increased Brand Awareness or increased sales. It is difficult to determine whether a company has gained Brand Awareness or not, but it may indicate that they have gained its Brand Awareness since they have got between 2,300 and 337,000 followers. Two of the informants also state that as much as 36% and 50% of their total sales comes from Content Marketing on TikTok, so Content Marketing on TikTok is an effective way to increase sales as well. Despite some disagreement among the informants regarding whether TikTok is suitable for building relationships, it is generally assumed that Content Marketing on TikTok is well suitable for Branding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInnholdsmarkedsføring på TikTok - En narrativ studie av opplevelsene til noen av Norges mest fulgte bedriftsprofiler på TikTok
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel