Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHlimi, Maria Kenza
dc.date.accessioned2015-08-18T09:13:50Z
dc.date.available2015-08-18T09:13:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297339
dc.description.abstractDenne masteroppgaven består av tre artikler. Den første artikkelen danner grunnlaget for Artikkel II og III, og er en beskrivelse av den teoretiske og empiriske bakgrunnen for spørreskjemaet ”The Children´s Orientation scale”, oversatt på norsk til Orienteringsskala for Barn. Målet med Artikkel I er å klargjøre den teoretiske og empiriske bakgrunnen for spørreskjemaet, og å introdusere en metode som egner seg for å implementere verktøyet i helsefremmende sammenhenger i skolen. Første del av Artikkel I presenterer den salutogene modellen som består av kontinuumet mellom helse og uhelse, generelle motstandsressurser og konseptet om opplevelse av sammenheng i livet. Det originale måleinstrumentet for opplevelse av sammenheng i livet the ”The Orientation to Life scale” , her oversatt til Livs Orienterings skala, blir presentert i forhold til funksjonalitet, validitet og reliabilitet. Barneutgaven ”The Children´s Orientation scale” og barns utvikling av opplevelse av sammenheng i livet blir presentert som grunnlag for en diskusjon om hvordan spørreskjemaet kan implementeres i skolen (Artikkel II), og som grunnlag for en validering av spørreskjemaet i et norsk utvalg (Artikkel III). Teorier og konsept fra den overordnede modellen ”den salutogene paraply” blir brukt i beskrivelser om barns utvikling av opplevelse av sammenheng i livet. I siste del av Artikkel I introduseres konseptet for aksjonsforskning, med aksjonsforsknings-spiralene, evidens fra salutogenese og aksjonsforskning, og en strategi for ressursorienterte samtaler. Hovedmålet med Artikkel II er å diskutere mulige fordeler ved å bruke spørreskjemaet Orienteringsskala for Barn som en veileder for helsefremmende aktiviteter blant barn gjennom skolehelsetjenesten og i skolen. Første del av artikkelen introduserer viktigheten av et samfunnsfokus på barns helse, og viktigheten av et barn-helsesøster-familie-lærer samarbeid i helsefremmende arbeid blant barn i skolen. Det salutogene konseptet nevnes som et rammeverk med potensiale til å etablere en sammenhengende helsefremmende strategi i og mellom mennesker og sektorer, for å oppnå et helsefremmende samfunn. Andre del av Artikkel II består av en diskusjon rundt en helsefremmende strategi i skolehelsetjenesten, hvor Orienteringsskala for Barn blir foreslått som et forberedende verktøy for helsefremmende samtaler. Diskusjonen føres innenfor grunnelementene i aksjonsforskning, som en del av implementeringsstrategien. viii Artikkel III består i rapportering av en studie hvor spørreskjemaet Orienteringsskala for Barn er testet ut i et norsk utvalg. Nasjonale rapporter har etterspurt metoder, instrumenter og gode rutiner for systematisk bruk av samfunnsøkonomiske midler i alle sektorer. Skolehelsetjenesten i Norge trenger forbedringer med tanke på økning av antallet helsesøstre og økt kompetanse. Salutogenesen tilbyr instrumenter for helsefremmende aktivitet, som spørreskjemaet Orienteringsskala for Barn. I denne studien er spørreskjemaet oversatt til norsk og testet i et utvalg av barn fra 8-10 år. Eksplorerende og bekreftende faktoranalyser er brukt for å undersøke faktorstrukturen i spørreskjemaet. Reliabilitets analyser er utført med bruk av Cronbach´s alpha. Analyser med t-Test og One-way ANOVA er brukt for å undersøke forskjeller mellom kjønn og aldersgrupper. En høyere ordens tre-dimensjoner faktor struktur gav de beste resultatene for beste modelltilpasning av item i spørreskjemaet. På bakgrunn av funnene i studien ble det anbefalt å gjøre en forbedring av skalaen i forhold til barns kognitive og emosjonelle utvikling og for å få en bedre tilpasning til barn i Norge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBoligkarrierer - En studie av innvandreres reiser i boligmarkedetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel