Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGabrielsen, Lisa Nybrott
dc.date.accessioned2015-08-17T09:14:28Z
dc.date.available2015-08-17T09:14:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297182
dc.description.abstractHørelære er et av de viktigste fagene i musikkutdanning, fordi det er grunnlaget for forståelsen av alle andre musikkfag. Det er selve verktøyet vi trenger for å tilegne oss musikk enten det er jazz, klassisk eller hvilken som helst annen genre. Forskning viser at motivasjon er et viktig parameter i en læringssituasjon, og hvordan dette opptrer hos studenter i hørelærefaget spesifikt er derfor et viktig tema for musikkutdanningen som helhet. Jeg har undersøkt dette med utgangspunkt i fire hovedproblemstillinger: 1) Hvordan oppfatter elevene hørelære som fag? 2) Hvordan ser elevene på seg selv i faget? 3) Hvilke faktorer påvirker motivasjonen? 4) Hvordan påvirkes motivasjonen? Undersøkelsen er gjort som et kvalitativt studie, i form av intervju med syv informanter, hvorav seks av disse har blitt inkludert i vurderingen. Informantene er alle studenter innenfor utøvende musikk ved en norsk utdanningsinstitusjon. De fleste er i alderen 18-25 år, likt fordelt mellom studieretningene jazz/rytmisk musikk og klassisk musikk. Kjønnsfordelingen var to kvinner og fire menn. Det kom blant annet frem at informantene i hovedsak anser hørelære som et viktig fag, på grunn av overføringsverdien til musikalsk praksis. Samtlige informanter vurderer sitt eget nivå i faget som godt, men opplever også en viss grad av stress i forbindelse med individuell høring i timene. De fleste oppgir at de bruker mindre tid på faget enn det studiepoengfordelingen skulle tilsi, og enkelte mener at det har sammenheng med at det ikke stilles så store krav til innsats, og at det ikke er eksamen eller karakter i hørelære på det aktuelle utdanningsstedet. Eksamen og karakter i faget trekkes frem som et moment som kunne økt motivasjonen for å legge ned større innsats. Hovedmotivasjonen for elevene er oppfatningen av at faget er viktig for deres fagfelt, og at det både gir ønske om fremgang for egen del og til en viss grad sosial anerkjennelse fra andre ved å beherske faget.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectMusikkpedagogikknb_NO
dc.subjectHørelærenb_NO
dc.subjectGehørnb_NO
dc.subjectMotivasjonnb_NO
dc.subjectPedagogikknb_NO
dc.title"Er du motivert?" - En intervjuundersøkelse om motivasjon i hørelærefaget på utøvende musikkutdanningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110nb_NO
dc.source.pagenumber97nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel