Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolberg, Stian Vestreng
dc.date.accessioned2015-08-07T09:02:00Z
dc.date.available2015-08-07T09:02:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/295506
dc.description.abstractNORSK: Alle høyskoler og universiteter er pålagt å ha et kvalitetssystem. Dette er en samlet dokumentasjon av prosesser og rutiner som skal følges. Eier av kvalitetssystmet er styret, mens ansvaret for dette er delegert til administrasjonen ved prorektor Dæhlin. I hennes forespørsel opplevde jeg at det kom frem en usikkerhet om hvorvidt kvalitetssystemet var tilstrekkelig integrert i organisasjonen ved HiG. Dette har jeg forsøkt å sjekke ut. Jeg har intervjuet noen lærere og elever, og jeg har analysert resultatene. Etter at jeg begynte på oppgaven er planene for sammenslåing med NTNU offentliggjort. Dette gjør at dagens kvalitetssystem kommer til å bli utradert i ved fusjonen, og HiG skal benytte systemet til NTNU. Jeg velger derfor å se helt bort i fra kritikk som skyldes dagens utforming eller tilgjengeliggjøring. Min gjennomgang av systemet bekreftet at det her var en del mangler på integrasjonen, og jeg opplevde at det her var spesielt tre områder som kunne bli bedre. Dette gjelder: • Motivasjon til å bruke systemet • Få kvalitetssystemet inn i kvalitetskulturen • Periodisk rapportering og oppfølging på avdelingsnivå. Ved å ta utgangspunkt i disse tre områdene har jeg via teorier vurdert dagens status slik jeg ser den, og tilslutt kommet med noen anbefalte løsninger.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: The purpose of this thesis was to look into the quality system of the Gjøvik university college with focus on the usage, the availability and the general follow-ups of reports. The task have been given to me by the Principal to see if their routines involving the integration of the system was at a good level. The problem to address, which I arrived at after the introductory interviews, was: “What are the critical success factors for getting the quality system fully integrated into the organization at GUC (HiG)”, roughly translated. I have interviewed some teachers and students, and the results seems to confirm the question from our prorector. The system is not fully integrated today. I have tried to find some recommandations to improve this situation. I think that areas like motivation, organization culture and periodic reports may be helpful in their process. I have tried to look at this, and after checking out some theories, I will give som recommendations.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkvalitetsystemnb_NO
dc.subjectoffentlig administrasjonnb_NO
dc.subjecthøyskolenb_NO
dc.titleHva er de kritiske suksessfaktorene for å få kvalitetssystemet fullt integrert i organisasjonen ved HiG?nb_NO
dc.title.alternativeHva er de kritiske suksessfaktorene for å få kvalitetssystemet fullt integrert i organisasjonen ved HiG?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber51nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel