Hvordan kan sykepleier ved hjelp av terapeutisk allianse og relasjonsbygging bidra til økt livskvalitet hos pasienter med en ROP-lidelse?
Abstract
NORSK: Introduksjon: Personer med dobbeltdiagnoser opplever å bli møtt av en helse- og omsorgstjeneste som ikke tar problemene på alvor, og avvisningen kan oppleves som en ytterligere belastning.
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan sykepleier ved hjelp av terapeutisk allianse og relasjonsbygging kan bidra til økt livskvalitet hos pasienter med en ROP-lidelse.
Metode: Denne studien er et litteraturstudie. Det har blitt foretatt en kritisk vurdering av eksisterende litteratur. Søk etter vitenskapelig artikler er foretatt i databasene Cinahl Complete, Embase (Ovid), Medline (Ovid) og PsycINFO (Ovid).
Resultat: ROP-pasienter møter et helsevesen med manglende kunnskap om dobbeltdiagnoser. Dårlige holdninger hos helsepersonellet er en barriere for effektiv behandling. Sykepleiere har ulik forståelse for hvilken betydning relasjonsbygging har for utfallet av behandlingen.
Konklusjon: Det framkommer flere barrierer for sykepleiernes omsorgsytelse til ROP-pasienter, herunder manglende kunnskap om samtidig ruslidelse og psykiske lidelse, behovet for langsiktig engasjement samt tilnærmingsmetoder. Økt kunnskap og opplæring kan fremme holdninger og behandlingsoptimisme hos helsepersonellet. En god relasjon med ROP-pasienten er en nødvendig forutsetning og danner en plattform for videre behandling. ENGLISH: Introduction: People with dual diagnosis experience to be greeted by a health care service that does not take the problems seriously and this rejection can be perceived as an additional burden.
Aim: The purpose of this study is to examine how nurses can help to improve quality of life for patients with a dual diagnosis using therapeutic alliance and relationship building.
Method: This study is a literary review. It has been made a critical assessment of existing literature. Search for scientific articles was done in the databases Cinahl Complete, Embase (Ovid), Medline (Ovid) and PsycINFO (Ovid).
Results: The dually diagnosed encounter a health care system with insufficient knowledge of dual diagnosis. Poor attitudes among health workers is a barrier to effective treatment. Nurses have different understanding of the importance relationship building has for treatment outcomes.
Conclusion: Nurses experiences several barriers caring for patients with a dual diagnosis, including lack of knowledge about co-occurring substance abuse and mental health illness, the need for long-term engagement and how to approach this type of patients. Increased knowledge and training can promote attitudes and treatment optimism among health personnel. A good relationship with the dually diagnosed is a prerequisite and provides a platform for further treatment.