Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømstad, Mikkel Berg
dc.date.accessioned2015-07-10T08:37:56Z
dc.date.available2015-07-10T08:37:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293014
dc.description.abstractDenne studien undersøker journalisters møte med arbeidshverdagen. Studien har en tredelt problemstilling som retter fokus mot journalistens drivkrefter, krav og ressurser i arbeidshverdagen, og hvordan en håndterer nevnte krav og ressurser. Studien har en kvalitativt metodetilnærming og baserer seg på arbeidsdagbøker og dybdeintervju med syv journalister i NRK Trøndelag. Datamaterialet er blitt analysert med en tilnærming inspirert av Stegvis deduktiv-induktiv metode og Grounded Theory. Studien identifiserer en rekke drivkrefter informantene innehar, der spesielt kvalitetsbevissthet og kunnskapslyst stikker seg ut. Drivkreftene ser ut til å legge grunnlag for både arbeidspraksis og håndtering av hverdagen. Videre konseptualiserer studien ni krav og ressurser informantene opplever i arbeidshverdagen. Måten kravene og ressursene både oppleves og håndteres varierer noe mellom informantene. Med utgangspunkt i empiri og teoretisk rammeverk virker det som informantene er både adaptive og kvalitetsbevisste. Informantene utviser i liten grad utfordringssøkende atferd. Informantene fremstår som adaptive og kvalitetsbevisste, og det later til at de legger drivkrefter til grunn for hvordan en møter hverdagen. Informantene utviser videre noe kravreduserende atferd, som kan være et uttrykk for den store arbeidsmengden de opplever. Funnene kan i noen grad overføres til andre mediebedrifter, men dette kan avhenge noe av mediebedriftens kultur og strukturelle forutsetninger. Det blir avslutningsvis oppfordret til fremtidig forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvem, hva og hvordan - Journalistens møte med arbeidshverdagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel