Evaluering av et nytt sykehjem - Med fokus på universell utforming og velferdsteknologi
Abstract
Masteroppgaven viser at universell utforming og velferdsteknologi bringer med seg viktige spørsmål å ta stilling til ved bygging av sykehjem. Spørsmålene er i denne oppgaven relatert til hva pasientene kan klare på egenhånd og hva de trenger assistanse til av de ansatte. For å gi et innblikk i hvor denne grensen går på Charlottenlund helse og - velferdssenter tar oppgaven utgangspunkt i et sett av dagligdagse aktiviteter. Hvilke aktiviteter dagligdagse aktiviteter består av blir forklart i oppgavens teoridel. Enhetslederen på senteret er intervjuet for å gi svar på hvordan de assisteres. For pasientene vil det være individuelt hvor mange de kan beherske på egenhånd. Likevel bør det oppfordres til at så mange som mulig kan gjennomføres, fordi det ikke bare er gunstig for dem selv, men også de ansatte på sykehjemmet. Pasientenes helse henger nært sammen med de ansattes arbeidsmengde. Mestring av aktiviteter er sterkt relatert til livskvalitet og de ansatte får lettere arbeidsoppgaver, noe som er en vinn-vinn situasjon. Universell utforming og velferdsteknologi ligger midt i grenselandet mellom uavhengighet og avhengighet. Ved USEtool som evalueringsverktøy av brukskvaliteten på Charlottenlund helse og – velferdssenter, ble det avdekket rom for forbedringer. Forslagene til forbedringer er basert på skjønnsmessige vurderinger av de ansattes synspunkter, faglige anbefalinger, standarder og allerede eksisterende kravspesifikasjoner og anvisninger for sykehjem.
Forslagene relateres til stoppestedene som er valgt ut. Disse er atkomstvei/inngangsparti, entré, heis, korridor, beboerrom, spiserom og aktivitetsrom. Det blir gitt konkrete anbefalinger på det eksisterende sykehjemmet med enkelte visuelle eksempler. I diskusjonen gås det inn på hvilke konsekvenser de funnene som er avdekket kan ha for pasienter og ansatte. Framtidsrettede tiltak som fanger opp endringer i pasientenes behov og ønsker blir diskutert. Forskningsspørsmålene står sentralt for diskusjonen.
Til slutt gis en konklusjon der problemstillingen besvares.