Longitudinelle sammenhenger mellom sosial selvkontroll og sosial ekskludering hos barn fra 4 til 6 år - en populasjonsstudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/284277Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Sammendrag
Denne studien tar for seg gjensidige sammenhenger mellom sosial ekskludering og sosial
selvkontroll hos barn fra fire til seks år. Det er få studier som har sett på slike sammenhenger longitudinelt, og da spesielt blant barn i førskolealder. Tidligere forskning antyder at det er negativ sammenheng mellom barns sosiale ferdigheter og hvorvidt de blir avvist av jevnaldrende, men det er lite forskning som sier noe om hvordan avvisning påvirker sosiale ferdigheter.
Data ble hentet fra Tidlig Trygg i Trondheim-prosjektet (TTiT), som er en prospektiv
studie på et utvalg av 762 barn som ble fulgt fra de var fire (T1) til de var seks år (T2), dvs.
inkludert overgangen mellom barnehage og skole. Hypotesene ble testet med en autoregressiv cross-lagged analyse ved å anvende strukturell ligningsmodelering (SEM) i Mplus.
Resultatene viser at sosial ekskludering ved 4 år predikerer en svekket utvikling av
sosial selvkontroll fra 4 til 6 år, samtidig predikerer høy sosial selvkontroll ved 4 år mindre
sosial ekskludering ved 6 år. Dette indikerer en negativ utviklingsmessig spiral, der svak
sosial selvkontroll fører til økt sosial ekskludering, som videre kan gi ytterligere svekket
sosial fungering.