dc.description.abstract | Formålet med min masteroppgave var å se nærmere på hvordan forebyggendeforskriften
blir brukt ute i bransjen, og på den måten forsøke å belyse hvorvidt intensjonen med forskriften
er ivaretatt.
Problemstillingen i oppgaven omhandler en kartlegging av den gjennomførende utøvingsprosess
blant de som er sentrale i bruken av forskriften.
Utøvingsprosessen i bruksfasen er i oppgaven definert ut fra hvordan man (enhetene) tolker
forskriften, og hvilken handling man foretar for å ivareta forskriftens intensjon.
Det har altså vært vesentlig å finne frem til hva som fungerer og hva som ikke fungerer
fullt så bra, slik at man har mulighet for å kunne justere seg inn i forhold til hva som er
ønskelig og mulig å få til.
Dette kan igjen ha relevans for videre arbeid dersom forskriften skal revideres.
Oppgaven skulle kartlegge hvordan man i bruksfasen anvender forskriften avhengig av
hvilken rolle man har, hvilket ansvar og hvilken kompetanse man innehar.
Dette er kartlagt gjennom en metodetriangulering, hvor flere av de som omfattes av forebyggendeforskriften
på forskjellige måter har bidratt til å belyse oppgavens problemstilling.
Flere sammenfallende forhold ble påvist i de tre analysemetodene, og flere resultater fra de
tre undersøkelsene viste at det er klare sammenhenger mellom kompetanse hos enheten og
hvorvidt enheten ivaretar sitt ansvar.
Kartleggingen viste at det ikke er gode nok prosedyrer for oppfølging av forskriftskrav ute
blant eiere og leietakere. Manglende bruk av samordningsavtaler gjør forholdene rundt
ansvar og roller uklar. Usikkerhet forbundet med internkontroll og risikovurderinger i egen
virksomhet synes også å være medvirkende til at enhetene ikke ivaretar sitt ansvar.
Mangel på kompetanse gjør at enhetene ikke tolker forskriften, da flere eiere/leietakere
ikke engang vet at forskriften eksisterer.
Forebyggendeforskriften er klar på kategoriene roller og ansvar, men om man ikke har
kjennskap til forskriften hjelper dette lite. Mange av eierne, leietakere/brukere men også
forvaltere som har bidratt med empiri til denne oppgaven understøtter at det ikke finnes
tilstrekkelig kunnskap om hva forskriften omfatter og hvilke krav den utløser. Bedre kompetanse
er dermed et stikkord for alle om omfattes av forebyggendeforskriften.
Derfor er brannvesenets rolle som informant og holdningsskaper svært viktig når det utføres
tilsyn på særskilte brannobjekter. | nb_NO |