dc.description.abstract | Denne oppgaven er forfatters besvarelse på emnet AAR 4992 Masteroppgave i
Eiendomsutvikling og – forvaltning. Formålet med oppgaven er at forfatter skal opparbeide
seg kunnskap om og teste ut metoder for evaluering av bygninger. Denne kunnskapen skal
bidra til økt kunnskap om hvordan bygninger kan støtte opp om organisasjonens
kjernevirksomhet gjennom å fokusere på brukskvalitet. De elementene som behandles i
oppgaven er evalueringsmetoder, facility management (FM) og skolers brukskvalitet.
Oppgaven tar for seg problemstillingen hvilke metoder kan benyttes for å vurdere
brukskvalitet for FM tjenester i skolebygg? Under denne problemstilling gjøres det også
forsøk på å besvare hvordan en bygning støtter FM tjenester, hvorvidt en bygning kan hindre
FM-tjenester i å støtte en organisasjon, hvordan FM-tjenester i skoler er organisert samt
hvilken betydning denne organiseringen kan ha for brukernes opplevelse av brukskvalitet.
Oppgaven tar for seg tre metoder; intervju, walk-through og The Serviceability Tool and
Methods© (ST&M©), og ser nærmere på hvorvidt disse er egnet til å vurdere brukskvalitet for
FM-tjenester i skolebygg. Det ses også nærmere på hvorvidt disse metodene kan supplere
hverandre i en metodetriangulering. Oppgaven bygger slik sett hovedsakelig på empiri. Teori
om metodene og bygningsevaluering generelt presenteres i oppgavens kapittel 3 Evalueringer
av bygninger, mens teori om brukskvalitet og facility management i hovedsak presenteres i
kapittel 2 Facility management og brukskvalitet.
For å besvare oppgavens problemstilling ble det valgt ut ett casestudie. Det er Strinda
videregående skole. Ved denne skolen er rektor og representanter fra drifts-, renholds-,
kantine-, kontor-, bibliotek- og IKT-tjenesten intervjuet. I tillegg ble to representanter fra Sør-
Trøndelag Fylkeskommune sin Bygge- og eiendomstjenesten intervjuet. Disse representerer
byggets eierperspektiv, og var daværende avdelingsleder for Bygge- og eiendomstjenesten og
benchmarkansvarlig. Drifts-, renholds-, kantine-, kontor-, bibliotek- og IKT-tjenesten har
også deltatt på enkle walk-througher hvor de fikk vist frem og fortalt om de arealene den
enkelte tjenesten disponerer. I tillegg deltok renholdstjenesten på en walk-through, med
påfølgende gruppeintervju. Informasjonen som kom frem gjennom disse walk-throughene og
intervjuene ble deretter brukt som informasjonsgrunnlag for ST&M© metoden, i tillegg til en
ST&M© walk-through og et ST&M© intervju. Resultatene fra disse undersøkelsene ga fyldig
og rik informasjon med hensyn både til brukskvalitet og FM-tjenester. Resultatene fra
undersøkelsen presenteres i oppgavens kapittel 4 Strinda videregående skole. Resultatene i sin
helhet, samt intervjuguider, walk-through hefte og ST&M© skjemasettene som er brukt,
presenteres i sin helhet i denne oppgavens vedlegg. De resultatene som presenteres i
vedlegget er gjennomlest og godkjent av den enkelte respondent. I tillegg til dette presenteres
det i vedlegget også utdypende teori om ST&M©, en mer detaljert historie for Strinda
videregående skole og tegninger for bygningen.
Til slutt i oppgaven diskuteres oppgavens problemstilling i forhold til teori og empiri før det
konkluderes med at intervju, walk-through og ST&M© er egnede metoder for å evaluere
brukskvalitet, samt at disse metodene kan supplere hverandre. Videre konkluderes det med at
skolebygget til Strinda videregående skole har potensialer for forbedring. Undersøkelsen viser
at skolen generelt har behov for mer areal, slik at de kan huse både sin egen kjernevirksomhet
og tjenestene på en hensiktmessig måte. Det konkluderes også med at tjenesters organisering
har betydning for tjenestenes evne til å støtte opp om skolens kjernevirksomhet og at
bygningens evne til å støtte FM-tjenestene innvirker på tjenestenes evne til å støtte
kjernevirksomheten. | nb_NO |