• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brukskvalitet - Metoder for evaluering av bygninger

Klungseth, Nora Johanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
2008_ORD_Masteroppgave_Nora-Johanne-Klungseth.pdf (18.83Mb)
Vedlegg (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/283920
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [523]
Abstract
Denne oppgaven er forfatters besvarelse på emnet AAR 4992 Masteroppgave i

Eiendomsutvikling og – forvaltning. Formålet med oppgaven er at forfatter skal opparbeide

seg kunnskap om og teste ut metoder for evaluering av bygninger. Denne kunnskapen skal

bidra til økt kunnskap om hvordan bygninger kan støtte opp om organisasjonens

kjernevirksomhet gjennom å fokusere på brukskvalitet. De elementene som behandles i

oppgaven er evalueringsmetoder, facility management (FM) og skolers brukskvalitet.

Oppgaven tar for seg problemstillingen hvilke metoder kan benyttes for å vurdere

brukskvalitet for FM tjenester i skolebygg? Under denne problemstilling gjøres det også

forsøk på å besvare hvordan en bygning støtter FM tjenester, hvorvidt en bygning kan hindre

FM-tjenester i å støtte en organisasjon, hvordan FM-tjenester i skoler er organisert samt

hvilken betydning denne organiseringen kan ha for brukernes opplevelse av brukskvalitet.

Oppgaven tar for seg tre metoder; intervju, walk-through og The Serviceability Tool and

Methods© (ST&M©), og ser nærmere på hvorvidt disse er egnet til å vurdere brukskvalitet for

FM-tjenester i skolebygg. Det ses også nærmere på hvorvidt disse metodene kan supplere

hverandre i en metodetriangulering. Oppgaven bygger slik sett hovedsakelig på empiri. Teori

om metodene og bygningsevaluering generelt presenteres i oppgavens kapittel 3 Evalueringer

av bygninger, mens teori om brukskvalitet og facility management i hovedsak presenteres i

kapittel 2 Facility management og brukskvalitet.

For å besvare oppgavens problemstilling ble det valgt ut ett casestudie. Det er Strinda

videregående skole. Ved denne skolen er rektor og representanter fra drifts-, renholds-,

kantine-, kontor-, bibliotek- og IKT-tjenesten intervjuet. I tillegg ble to representanter fra Sør-

Trøndelag Fylkeskommune sin Bygge- og eiendomstjenesten intervjuet. Disse representerer

byggets eierperspektiv, og var daværende avdelingsleder for Bygge- og eiendomstjenesten og

benchmarkansvarlig. Drifts-, renholds-, kantine-, kontor-, bibliotek- og IKT-tjenesten har

også deltatt på enkle walk-througher hvor de fikk vist frem og fortalt om de arealene den

enkelte tjenesten disponerer. I tillegg deltok renholdstjenesten på en walk-through, med

påfølgende gruppeintervju. Informasjonen som kom frem gjennom disse walk-throughene og

intervjuene ble deretter brukt som informasjonsgrunnlag for ST&M© metoden, i tillegg til en

ST&M© walk-through og et ST&M© intervju. Resultatene fra disse undersøkelsene ga fyldig

og rik informasjon med hensyn både til brukskvalitet og FM-tjenester. Resultatene fra

undersøkelsen presenteres i oppgavens kapittel 4 Strinda videregående skole. Resultatene i sin

helhet, samt intervjuguider, walk-through hefte og ST&M© skjemasettene som er brukt,

presenteres i sin helhet i denne oppgavens vedlegg. De resultatene som presenteres i

vedlegget er gjennomlest og godkjent av den enkelte respondent. I tillegg til dette presenteres

det i vedlegget også utdypende teori om ST&M©, en mer detaljert historie for Strinda

videregående skole og tegninger for bygningen.

Til slutt i oppgaven diskuteres oppgavens problemstilling i forhold til teori og empiri før det

konkluderes med at intervju, walk-through og ST&M© er egnede metoder for å evaluere

brukskvalitet, samt at disse metodene kan supplere hverandre. Videre konkluderes det med at

skolebygget til Strinda videregående skole har potensialer for forbedring. Undersøkelsen viser

at skolen generelt har behov for mer areal, slik at de kan huse både sin egen kjernevirksomhet

og tjenestene på en hensiktmessig måte. Det konkluderes også med at tjenesters organisering

har betydning for tjenestenes evne til å støtte opp om skolens kjernevirksomhet og at

bygningens evne til å støtte FM-tjenestene innvirker på tjenestenes evne til å støtte

kjernevirksomheten.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit