Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBucciarelli, Melania
dc.contributor.authorWolden, Ella Marie Runesdatter
dc.date.accessioned2022-01-17T18:19:26Z
dc.date.available2022-01-17T18:19:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:58260446:34585085
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2837718
dc.description.abstractSammendrag: Musikkaktiviteter som verktøy i relasjonsarbeid med barn med autismespekterdiagnose (ASD) Musikkaktiviteter viser seg å fungere godt som verktøy i relasjonsarbeid med barn med Autismespekter-diagnose (ASD). Denne besvarelsen undersøker hvordan musikkaktiviteter kan bidra til dette. I tillegg undersøker besvarelsen hvordan musikk kan ha innvirkning på utviklingsmønster hos barn med ASD. Metoden jeg har brukt er litteraturstudie. Litteraturen jeg har brukt viser hvordan musikk kan hjelpe oss til å kommunisere bedre, danne fellesskap og gi økt følelse av velvære. Fokuset i besvarelsen ligger på samspillet som oppstår gjennom musikkaktivitet og hvordan dette samspillet kan bidra til trygge relasjoner, til å bygge tillit og til å hjelpe barn med ASD å finne nye måter å uttrykke seg på. Forskning fra både Norge og andre land tyder på at barn med ASD, lik alle barn, har svært godt av å holde på med musikkaktiviteter. En av hovedgrunnene til at musikkterapi, eller bruk av musikk i spesialpedagogikk ofte fungerer godt for barn med ASD, er at musikk består av ulike strukturer, men er samtidig fleksibel nok til å utfordre disse barnas rigide mønster. På denne måten blir flere deler av barnet stimulert på en gang, og barnet kan oppleve trygghet samtidig som det blir utfordret. Relevant forskning viser også at barn med ASD som mottar musikkterapi, eller holder mye på med musikkaktiviteter, får en ny plattform å utfolde seg på. De blir tryggere på menneskene de er i samspill med, og kan gjennom musikk uttrykke følelser som ellers kunne ha resultert i utagerende adferd. Musikk kan altså bli en trygg måte å kommunisere på. De positive effektene av bruk av musikk sammen med barn med ASD er mange, men det er likevel viktig å påpeke at ingen studier tyder på at musikkaktiviteter kan gjøre barn mindre autistiske. Musikkpedagogikk eller musikkterapi er altså ingen vidunderkur, men kan brukes som hjelpemiddel for å styrke positivt samhold, og positive relasjoner.
dc.description.abstractAbstract: Music Interventions as Tools, Building Relations With Children With Autism Spectrum Disorder (ASD). Music Interventions is proven to work well in work with children with ASD. This thesis explores how Music Interventions affects different aspects of how music Interventions works on children with ASD, including how they affect childrens patterns of development. I've used the method peer review. The litterature I've used shows how music can help us learn to communicate better, build relationships and give us feelings of pleasure. The focus of the thesis lays on the interaction that arises through music activity and how this interaction can contribute to safe relationships, to build trust and to help children with ASD find new ways of expressing themselves. Research from both Norway and other countries indicates that children with ASD, like all children, benefits from engaging in music activities. One of the main reasons that music therapy, or the use of music in special education, often works well for children with ASD, is that music consists of different structures, but is at the same time flexible enough to challenge these children's rigid patterns. Through this, several parts of the child are stimulated at once, and the child can experience security while also being challenged. Relevant research also shows that children with ASD who receive music therapy, or who are doing a lot of music activities, have a new platform to unfold on. They become more secure in relationships with the people they interact with, and through music they can express feelings that might otherwise have resulted in outrageous behavior. Thus, music can be a safe way to communicate. The benefits of using music with children with ASD are many, but it is nevertheless important to point out that no studies suggest that music activities can make children less autistic. Music education or music therapy is not a miracle cure, but can be used as a tool to strengthen positive cohesion and positive relationships.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleMusikkaktiviteter som verktøy i relasjonsarbeid med barn med Autismespekterdiagnose (ASD)
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel