Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHilder, Thomas
dc.contributor.advisorHankeln, Roman
dc.contributor.authorThomassen, Tarjei
dc.date.accessioned2022-01-17T18:19:20Z
dc.date.available2022-01-17T18:19:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:58260446:37181807
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2837716
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDen indiske musikkteorien har gjennom de siste to tusen årene utviklet en omfattende beskrivelse av sine musikalske systemer. I tillegg til utbredte melodiske og rytmiske systemer omtaler teorien også ekstramusikalske assosiasjoner. Spesielt de såkalte ragaer sies å uttrykke spesifikke følelser samtidig som de kan være forbundet med religiøse bilder, og en bestemt tid på døgnet eller året der de kun skal spilles. Musikere og lyttere uttaler at disse ekstramusikalske kvalitetene er et essensielt element i den indiske musikken. Med dette utgangspunktet kan den indiske musikkteorien virke kvalifisert for å svare godt på min problemstilling: I hvilken grad bidrar den indiske musikkteorien til en forklaring og en forståelse av den indiske musikken? Men, selv om musikkteorien kan forklare de musikalske systemene, kan ikke disse systemene nødvendigvis gi en forståelse for musikken. Og, selv om ekstramusikalske assosiasjoner kan være viktig for en forståelse, er det ikke sikkert de kan forklares på en måte som bidrar til denne forståelsen. Den indiske musikken, som kan sies å eksistere i opplevelsen, kan kanskje heller defineres utfra lytteres oppfatninger. Ved å sammenligne musikkteorien med disse oppfatningene kan det tenkes at vi kan komme nærmere et svar på problemstillingen. Likevel kommer vi gjennom denne oppgaven til å se at også en slik sammenligning være problematisk.
dc.description.abstractIndian music theory has over the last two thousand years developed a comprehensive description of its musical systems. In addition to extensive melodic and rhythmic systems, the theory also mentions extramusical associations. In particular, the so-called ragas are said to express specific emotions, while at the same time being associated with religious images, and a specific time of day or year in which they are to be played only. Musicians and listeners express that these extramusical qualities are an essential element of Indian music. With this starting point, the Indian music theory seems appropriate to answer the question raised in this thesis: To what extent does the Indian music theory contribute to an explanation and understanding of Indian music? However, although music theory can explain the musical systems, these systems may not necessarily provide an understanding of the music. And, although extramusical associations may be important for an understanding, they may not be explained in a way that contributes to that understanding. Indian music, which can be said to exist in the human experience, can perhaps be defined from listeners' perceptions. By comparing music theory with these beliefs, it is conceivable that we can come closer to an answer to the problem raised in this thesis. Nevertheless, through this thesis we will see that such a comparison also is problematic.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleIndisk musikkteori: Forklaring og forståelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel