Musikkritikkens innhold i et musikkvitenskapelig lys
Abstract
Denne teksten er en analyse basert på musikkritisk og musikkvitenskapelig litteratur. De to musikkritiske artiklene fra skribentene Ole-Martin Ihle(publisert i 2020) og Geoffrey Cannon(publisert i 1964) har et likt fokus som er innholdet i musikken. Likevel er det store forskjeller i hva skribentene mener er viktig for at musikken skal være bra/autentisk. For å analysere disse artiklene vil jeg derfor se på trender innenfor musikkritikken, hvordan musikkteori blir brukt og unngått i musikkritikken, og se på hva sentrale musikkritikere i populærmusikkritikken har fokusert på, for så å sammenligne artiklene til Ihle og Cannon med litteraturen og hverandre. This text is an analysis based on literature from music criticism and musicology. I will analyse two articles by the writers Ole-Martin Ihle (published in 2020) and Geoffrey Cannon (published in 1964), whom both have a similar focus, which is the contents of music. Still, there are major differences in what the writers think is important for the music to be good / authentic. To analyze these articles, I will therefore look at trends in music criticism, how music theory is used and avoided in music criticism, and look at what central music critics in popular music criticism have focused on, and then compare the articles of Ihle and Cannon with the literature and the articles themselves.