Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPedersen, Arve Vorland
dc.contributor.advisorDarvik, Monica Dahle
dc.contributor.authorBjørnes, Unn-Eirill
dc.date.accessioned2021-12-30T18:19:14Z
dc.date.available2021-12-30T18:19:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:96674210:34408258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835653
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikt: Undersøke norske foreldres oppfatninger og eventuelle misoppfatninger av motorisk utvikling, og se hvor de henter informasjon om motorisk utvikling fra. Design: Tverrsnittstudie Metode: Spørreskjemaet PB-MD norsk versjon, bestående av kvantitative og kvalitative spørsmål og casescenarioer, ble distribuert digitalt i sosiale media. Deltakere: N= 175, hvorav 147 mødre og 38 fedre. 62,3% av deltakerne hadde mer enn ett barn og 85,1% hadde høyere utdanning etter Videregående skole. Resultater: Resultatene i denne studien tyder på at norske foreldre i stor grad er enige i at motorisk utvikling er noe av det viktigste som skjer i barnets første leveår. Deltakerne er klare på at foreldre spiller en rolle i å fremme barnets motoriske utvikling. De fremhever tid sammen med barnet, generell støtte, leke sammen og legge til rette for mageleie og aktiviteter, som noe av det viktigste foreldre kan bidra med for å fremme motorisk utvikling. Studien viser at det i noen spørsmål finnes forskjeller på mødre og fedres oppfatninger om motorisk utvikling. Norske foreldre innhenter oftest informasjon om motorisk utvikling fra fagpersoner, dernest nettsider og bøker. Helsesykepleier, fysioterapeut og lege er fagpersonene som oftest konsulteres. Norske foreldre tror i liten grad på myter om motorisk utvikling. Konklusjon: Personell i helsestasjoner bør være oppmerksomme på at mødre og fedres oppfatninger om motorisk utvikling kan være ulike.
dc.description.abstractAbstract Aim: This study aimed to explore Parental beliefs on Motor Development in Norway, to learn where parents get their information on the subject and whether they believe in common misconceptions/myths about motor development. Design: Cross-sectional survey Method: PB-MD Norwegian version, a mixed-method questionnaire was used, administrated through an online platform and distributed via social media. Participants: N=175, including 147 mothers and 38 fathers. 62,3% participants had more than one child, and 85,1% of the parents had higher education. Results: This study indicates that Norwegian parents largely agree that motor development is one of the most important things that happens in the child's first year of life. The participants find that parents play a role in promoting the child's motor development. They emphasize time with the child, general support, play together and facilitate prone position and activities, as some of the most important things parents can do to promote motor development. This study presents some differences in maternal and paternal beliefs on motor development. Norwegian parents most often obtain information from professionals, then websites and books. The public health nurse, physiotherapist and doctor are the professionals most often consulted. Norwegian parents have little faith in myths about motor development. Conclusion: Professionals working with parental information on motor development should be aware that maternal and paternal beliefs could differ.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNorske foreldres oppfatninger og misoppfatninger om barns motoriske utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel