Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVigdis Aune
dc.contributor.authorJakob Selbæk Pedersen
dc.date.accessioned2021-12-28T18:21:13Z
dc.date.available2021-12-28T18:21:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:92544499:35815040
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835535
dc.description.abstractForfatter: Jakob Selbæk Pedersen Tittel: Henrik Ibsen i Japan - Nora Helmer i Soloppgangens land Teori: Oppgaven tar teoretisk for seg teaterhistorie om både Henrik Ibsen i Norge og Japan, samt også intervju med Anne Lande Peters som arbeider med oversettelse av Ibsen i Japan den dag i dag. Konklusjon: Henrik Ibsen er en av tidenes fremste dramatikere. Hans drama har hatt og fortsatt har i dag en viktig betydning i Norsk teater og litteraturhistorie. Han har også hatt mye å si ikke bare i Europa men også i soloppgangens lands. I et land hvor teateret var veldig stilisert eller rituelt, hvor samfunnet gikk fra middelaldersk føydalisme til et moderne samfunn på lik linje med resten av verden på kort tid gjord hans drama seg også gjellende til en slik stor grad at han annerkjennes som opphavsmann til landets moderne teater – det moderne teaterets far. Ikke bare var han et viktig kapittell i historien, men han settes opp fortsatt den dag i dag og er høyt respektert i landet til den grad at teatermenneskene som setter opp hans drama har som mål å holde seg tro til den sceneteksten han skrev i 1879. Et teaterstykke som ble lenge omdiskutert, hadde en rolle i oppstarten av Japansk feminisme, med en protagonist som noen mislikte og noen dagdrømte om å være mer som. Det er uten tvil at Ibsen har vært og fortsatt kommer til å være en viktig del av moderne Japansk teater.
dc.description.abstractAuthor: Jakob Selbæk Pedersen Title: Henrik Ibsen i Japan - Nora Helmer i Soloppgangens land Theory: The thesis deals with a theoretical based approach to theatre history revolving around Henrik Ibsen in Norway and Japan, aswell as an interview with Anne Lande Peters that currently works with translating Ibsens plays in Japan today. Conclution: Henrik Ibsen is one of the foremost playwrights throughout history. His drama has and still have a great matter of importance in Norwegian theatre and litterary history. He's also not only had an impact in Europa but also in the land of the rising sun. A country where the theatre was very stylized or ritual, where the society went from medieval feudalism to a modern society alike the rest of the world in a short amount of time his dramas made themselves important to such a high degree that he's not only acknowledged as the originator of the country's modern theater - the father of the modern theatre. Not only was he an important chapter in history, but he's regularly performed to thisday and highly respected in the country to the degree that the people always intend to stay tro to his original play from 1879. A play in which brought about much discussion, had a role in that start of japanese feminism, with a protagonist thatsom disliked and others daydreamed to be more like. It is without a doubt that Ibsen has had, and will continue to be an important part of the Japanese theatre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHenrik Ibsen i Japan - Nora Helmer i soloppgangens land
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel