Inductor application for teaching purposes
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2834795Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for elkraftteknikk [2499]
Sammendrag
For å muliggjøre læring gjennom prøving og feiling, et forenklet brukergrensesnitt for COMSOL Multiphysics er laget, kalt Inductor Analysis Application (IAA). Uten inngående kunnskap om COMSOL, skal studenten kunne simulere og regne på induktanser, og se hvordan endringer påvirker de forskjellige parameterne. I denne masteroppgaven har resultatene fra IAA blitt sammenlignet med håndberegninger og testing i et laboratorie. IAA regner ut induktansen med høy grad av nøyaktighet og gir studenten god innsikt i hvordan spenning, motstand og tap endrer seg med forskjellige inngangsverdier. Alle verdiene fra IAA er ikke nøyaktige nok og videre arbeid trengs for å korrigere tap- og motstandsbergeninger. To enable students to learn about inductors through a trial and error method, a simplified user interface for COMSOL Multiphysics has been made called Inductor Analysis Application (IAA). Without deep knowledge about finite elements method simulation tools, the student can simulate inductors and make changes to them, and see how different parameters affects the behavior of the inductor.In this thesis, the IAA results have been compared with paper calculations and laboratory testing. IAA provides accurate inductance calculations and can give students good insight to how voltage, resistance and losses changes when different input parameters are used. All the values from IAA are not exact and further work is needed to correct the loss and resistance calculations. For the resistance, this includes adjusting the calculations in the 2D model to capture the shape of the coil. To correct the losses, Steinmetz coefficients for the inductor must be found.