Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.advisorHermundsdottir, Fanny
dc.contributor.authorRandeberg, Ragna Kristine
dc.date.accessioned2021-10-21T18:20:40Z
dc.date.available2021-10-21T18:20:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85312273:85313868
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824730
dc.description.abstractOverforbruket av moteklær og tekstiler har vært en dramatisk realitet de siste tiårene, knyttet til økt velstand og økonomisk vekst i verden. Som en konsekvens av disse problemene prøver moteselskapene nå å finne en løsning gjennom sirkulær innovasjon, men har møtt mange barrierer. Samarbeid mellom bedrifter og innovasjonsnettverk har dermed blitt pekt ut som både en mulighet og en forutsetning for å lykkes med sirkulære innovasjoner. Likevel finnes det lite forskning på hvordan samarbeidene kan utføres i praksis, i tillegg til at samarbeid mellom motebedrifter er ekstra utfordrende da de samtidig konkurrerer om markedsandeler og fortjeneste. Målet med denne studien er derfor å belyse hvordan balansen mellom samarbeid og konkurranse utspiller seg i nettverk som samarbeider om sirkulære innovasjoner, i en kontekst av industriell nettverksteori av ‘coopetition’ fra strategisk ledelseslitteratur. Det empiriske grunnlaget består av kvalitativt analyserte intervjudata fra fem norske moteselskaper med sirkulære ambisjoner som samarbeider i nettverk, og fem ressurspersoner i bransjen som fasiliterer disse nettverkene. Hovedbidraget i denne oppgaven er et konstruert og empirisk utviklet teoretisk rammeverk, som antyder hvorfor konkurrerende selskaper søker samarbeid, samt hvordan konkurransemekanismer påvirker samarbeidet når det gjelder hvilke ressurser som deles, aktivitetsmønstre og aktørenes oppfatning av hverandre i nettverket. Et annet viktig funn er at selskapenes nåværende tilnærming til innovasjon og konkurranse ikke vil føre til en sirkulær overgang uten koordinering i form av regulatoriske endringer og økte krav.
dc.description.abstractThe overconsumption of fashion clothes and textiles is a dramatic reality in the last decades, linked with world economic growth. To deal with these issues, fashion companies are now trying to innovate towards circularity, but are facing several barriers. Thus, collaboration between companies and network innovation is pointed out as both an enabler and a prerequisite for circular oriented innovation. However, there is little evidence on how this is performed in practice, and fashion companies face tension when entering collaborative setups as they also compete for market share and profits. The aim of this study is therefore to enlighten how the balance between cooperation and competition plays out in circular oriented innovation networks, drawing on coopetition and industrial network theory from strategic management literature. Empirical evidence is based on qualitatively analyzed interview data from five Norwegian fashion or textile companies with circular ambitions, along with five resource persons facilitating the networks. The main contribution of this thesis is a theoretically constructed and empirically developed framework, which suggests why competing companies seek collaboration, as well as how competitive mechanisms affect the collaboration in terms of resources shared, activity patterns, and the actors’ perception of each other in the network. Another key finding is that the companies’ current approach to innovation and competition will not lead to a circular transition without coordination in the form of regulatory change, demand, and control.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCoopetition towards a circular fashion industry - A qualitative study of collaborative circular oriented innovation between companies in Norwegian fashion and textile networks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel