Show simple item record

dc.contributor.advisorLarsen, Kjell
dc.contributor.authorHope, Martin Mongstad
dc.date.accessioned2021-10-21T17:38:32Z
dc.date.available2021-10-21T17:38:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78668897:25156360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824620
dc.description.abstractDenne master oppgaven på dynamisk analyse av marine taue operasjoner, søker å foreslå en modell for vurdering av det dynamisk streke i ei taueline. Fire ulike modeller har blitt evaluert, en av modellen bruker en kvasistatisk frekvens respons analyse. Mens de resterende tre modellene bruker tids domene analyse. To av tids domen modellene bruker seperasjon av bevegelse får å fastslå bevegelsen til taubåten, mens den tredje bruker total bevegelse. For modellen som bruker seperasjon av bevegelse En av modellen som bruker seperasjon av bevegelse modellerer taulina ved bruk av kvasistatisk analyse, mens den andre bruker en simplifisert dynamisk analyse. Den simplifiserte dynamisk analysen regner med motstands kraften på lina. For å modeller taulina total motion modellen bruker en kobla FEA model. Frekvens domene analysen blei utfør i Matlab, mens tids domene analysen blei utført i SIMA. For separasjon av bevegelse analyse blir en rein SIMO model brukt, mens for total bevegelse analysen brukes en kobla SIMO/RIFLEX modell. Som en del av dette et litteratursøk på moderne konsepter for offshore tauing og utvalgte taue ulykker.
dc.description.abstractThis master thesis on dynamic analysis of marine towing operations, seeks to propose a model to be used for assessing the dynamic tension in a towing line. Four different models has been evaluated, one uses a quasistatic frequency response analysis. While the other three uses time domain analysis. Two of the time domain models uses separation of motions while the third use total motion in order to determine the motions of the towing vessel. One of the separation of motion models uses quasistatic analysis and the second, uses a simplified dynamic analysis accounting for the effect of drag loading on the line. In order to model the towline. The total motion model uses a coupled FEA model to model the towing line. In order to carry out the frequency model analysis Matlab is used, while the time domain analysis uses SIMA. The separation of motion models uses SIMO while the total motion analysis uses a couple SIMO/RIFLEX model. As a part of this a literature review on the state-of-art concepts for offshore towing and selected towing accidents.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOffshore Towing of Floating Wind Turbines design aspects with focus on numerical modelling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record