Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlev, Roger
dc.contributor.authorDaniel, Colin
dc.contributor.authorMatre, Anders
dc.date.accessioned2021-10-19T17:19:54Z
dc.date.available2021-10-19T17:19:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82735216:84633234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823949
dc.description.abstractOrganisasjoners tilpasningsdyktighet og innovasjonsevne blir stadig viktigere i en verden som preges av teknologisk utvikling og hurtige endringer. Denne studien retter søkelyset mot hvordan organisasjoner ved hjelp av sin organisasjonskultur kan håndtere den ambidekstre utfordringen som følger etter hvert som en innovativ organisasjon vokser seg større. Dette belyses gjennom følgende problemstilling: Hvordan legger AutoStore til rette for organisatorisk vekst ved hjelp av sin organisasjonskultur? Studien tar utgangspunkt i AutoStore som caseorganisasjon. AutoStore har opplevd en enorm organisatorisk og verdimessig vekst, noe som har ført til at de har blitt Norges første «Unicorn». Med bruk av kvalitativ metode, et abduktivt forskningsdesign og forskningsspørsmål som følger et fortids-, nåtids- og fremtidsperspektiv, har vi studert hva som kjennetegner AutoStore sin organisasjonskultur, hvilke kulturelle utfordringer de opplever som følge av vekst og hvilke tiltak de bruker for å ivareta sin innovasjonsevne i overgangen til å bli en etablert organisasjon. Våre empiriske funn, i kombinasjon med teori om organisasjonskultur, ambideksteritet, rammeverket om de konkurrerende verdier og rammeverket for «Corporate Innovation and Entrepreneurship» danner grunnlaget for diskusjonen, som bidrar til å svare på den overordnede problemstillingen. Studiens funn tyder på at AutoStores organisasjonskultur har hatt mye å si for deres suksess. Organisasjonskulturen virker integrerende, identitetsskapende og preges av en tydelig stolthet knyttet til deres historie, lokasjon og oppnådde resultater. På grunn av dette ønsker AutoStore å beholde sin entreprenørielle kultur i overgangen til å bli en etablert organisasjon, men veksten har ført til økt markedsorientering, krav til effektivisering, retningslinjer og struktur, noe som truer fleksibiliteten, kreativiteten og det relasjonelle som preger kulturen. Ved bruk av rollemodeller, aktiv formidling av en definert kultur og målrettet rekrutteringsarbeid, arbeider AutoStore med å legge til rette for videre organisatorisk vekst ved hjelp av sin organisasjonskultur.
dc.description.abstractThe adaptability and innovation capacity of organizations is becoming increasingly important in a world characterized by technological development and rapid change. This master´s thesis focuses on how organizations with the help of their organizational culture can handle the ambidextrous challenge that follows as an innovative organization grows larger. This issue will be studied through the following research question: How does AutoStore facilitate organizational growth using its organizational culture? The thesis has AutoStore as its case organization. AutoStore has experienced an enormous organizational and economic growth, which in return has led to them becoming Norway´s first "Unicorn". Using a qualitative research method, an abductive research design and research questions that follow a past, present and future perspective, we have studied what characterizes AutoStore’s organizational culture, what cultural challenges they experience as a result of their growth, and what measures they use to maintain their ability to innovate in the transition to becoming an established organization. The thesis’ empirical findings, in combination with theory of organizational culture, ambidexterity, the Competing Values Framework and the Corporate Innovation and Entrepreneurship Framework, form the basis for the discussion which contributes to answer the research question. The thesis’ findings indicate that AutoStore’s organizational culture has had a significant impact on their success. The organizational culture can be described as integrative and identity-forming and is characterized by a clear pride in their history, location and achieved results. Based on this, AutoStore wishes to maintain its entrepreneurial culture in the transition to becoming an established organization, but the growth has led to increased market orientation, demands for efficiency, guidelines and structure which threatens the flexibility, creativity and relational bonds that characterizes the culture. Using role models, active dissemination of a well-defined culture and targeted recruitment, AutoStore works to facilitate further organizational growth with the help of its organizational culture.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra Underdog til Unicorn - Hvordan AutoStore legger til rette for organisatorisk vekst ved hjelp av sin organisasjonskultur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel