Musikkopplevelsen og Kunnskapsløftet
Master thesis

View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for musikk [452]
Abstract
Læreplanen for musikk i Kunnskapsløftet har som formål å utvikle elevenes grunnlag for musikkopplevelse. I denne oppgaven undersøkes det hvorvidt kompetansemålene kan gi en indikasjon på elevenes evne til å oppleve musikk. I besvarelsen av dette spørsmålet sammenlignes en tolkning av læreplanens innhold med forskningsresultater fra musikkpsykologi og nevrovitenskap. I analysen av læreplanen brukes et utvalg musikkpedagoger, og den kunstfilosofiske tenkningen til Immanuel Kant og John Dewey, for å belyse sentrale begreper som musikkopplevelse, eksistensiell erfaring og estetisk opplevelse. Analysen konkluderer med at kompetansemålene kan gi en indikasjon på enkelte sider ved elevenes musikkopplevelse innenfor gitte sjangere og musikktradisjoner. Dette vil likevel ikke danne et fullstendig bilde av elevenes opplevelse av musikk. En målrettet undervisning som sikter seg inn mot kompetansemålene trenger ikke være i konflikt med læreplanens intensjon om å utvikle grunnlaget for elevenes musikkopplevelse.